با اصرار طالبان، گفتگوی این گروه با آمریکا بدون حضور نماینده حکومت افغانستان برگزار شد

  • انتشار: ۸ اسد ۱۳۹۷
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 45671

بر اساس گفته های یک اعضای طالبان که گفته می شود در نشست با دیپلمات های آمریکایی در دوحه قطر حضور داشته است، با اصرار طالبان گفتگو بین نماینده های طالبان و دیپلمات های آمریکایی بدون حضور مقام های حکومت افغانستان برگزار شده است.

به گزارش رویترز، نخستین بار روزنامه وال‌استریت ژورنال گزارش کرد که نشستی میان یک هیات تحت رهبری آلیس ولز، دستیار معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دفتر امور آسیای مرکزی در جنوب آسیای این وزارتخانه و نمایندگان طالبان برگزار شده اما به طور رسمی تایید نشد.

براساس گفته یک مقام طالبان که خود را یکی از اعضای هیات چهار نفره دانسته از این نشست سیگنال‌های بسیار مثبت بیرون آمده و به گفته او این نشست در یک فضای دوستانه در هتلی در شهر دوحه برگزار شده است.

او خاطر نشان کرد: شما نمی‌توانید آن را مذاکرات صلح بخوانید. اینها سری نشست‌هایی برای به جریان انداختن مذاکراتی رسمی و هدفمند هستند. ما توافق کردیم که به زودی دوباره دیدار کنیم و جنگ افغانستان را از طریق گفت‌وگو حل کنیم.

او تصریح کرد: این مذاکرات بدون حضور مقام‌های دولت افغانستان و به اصرار طالبان برگزار شده است. این در حالی است که دولت افغانستان و آمریکا تلاش‌هایشان برای پایان دادن به جنگ ۱۷ ساله در افغانستان را بعد از یک آتش‌بس نادر سه روزه در زمان تعطیلات عید فطر بین دولت و طالبان افزایش داده‌اند.

مقام طالبان گفت: این مذاکرات با تایید شورای رهبری برگزار شد.

به گفته منابع دو طرف درباره پیشنهادهایی بحث کردند که به طالبان اجازه تحرک آزاد در دو ولایت را می‌دهد تا آنها دراین دو استان مورد حمله قرار نگیرند هرچند که اشرف غنی این پیشنهاد را رد کرده است.

طالبان افغانستان از سال ۲٠۱۳ با گشایش دفتری در دوحه مذاکرات مخفیانه ای با آمریکا انجام می دهند. طالبان خواستار گفتگوی مستقیم با آمریکا هستند و می کوشند به این ترتیب از گفتگو با حکومت کابل که از نظر آن غیرمشروع به شمار می رود، خودداری ورزند. در این حال، دولت آمریکا از طالبان می خواهند که دست دوستی و صلحی را که رئیس جمهوری افغانستان به سوی آنان دراز کرده بفشارند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟