بازخوانی یک روزنامه قدیمی/ضیافت شاه ایران برای «ظاهر شاه»

  • انتشار: ۱۱ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 9054

خبرگزاری اطلس ـ روزنامه اطلاعات از مهم‌ترین و معتبرترین روزنامه‌های ایران بوده که از سال ۱۳۰۶ خورشیدی تاکنون بدون وقفه منتشر می‌شود و در شماره‌های بسیاری در طول انتشار خود، به مسائل و رویدادهای افغانستان نیز پرداخته است.

این روزنامه در شماره ۷۱۸۷ خود در تاریخ ۷ فروردین ۱۳۲۹ به انعکاس خبر سفر پادشاه افغانستان به ایران و حواشی آن می‌پردازد.

شماره ۷۱۸۷  سه شنبه هفتم فروردین ماه ۱۳۲۹

دیشب از طرف شاه ایران به افتخار پادشاه افغانستان ضیافت شامی در کاخ مرمر برگزار شد.

در این ضیافت «علی رضا» و «عبدالرضا» و «حمید رضا» و همچنین نخست وزیر، وزیر دربار، وزیر خارجه افغانستان، سفیر کبیر افغانستان، رئیس دفتر پادشاه، آجودان کشور، آجودان نظامی، ریاست سنا، نایب رئیس مجلس، «یزدان پناه»، «رزم آرا»، «شقاقی»، معاون وزارت خارجه، «سپهبدی»، «شکرائی»، «نورزاد»، «پیرنیا» روسای دربار شاه حضور داشتند.

پس از صرف شام و پذیرائی شب نشینی آغاز شد.

بازدید «محمد ظاهر شاه» از مجلس شورای ملی و سنا

طبق برنامه ساعت ۱۶:۴۰ بعد از ظهر دیروز محمد ظاهر شاه برای بازدید پارلمان به مجلس شورای ملی رفت، به مجرد ورود گارد احترام مراسم احترام را به عمل آورد و سرود ملی افغانستان را نواخت.

در مدخل سر سرای مجلس نخست وزیر، هیئت‌های رئیسه مجلس شورای ملی و سنا را به استقبال رفته بودند.

سپس از تالار علنی مجلس بازدید کردند و نخست وزیر درباره تاریخچه ساختمان مجلس به سوالات پاسخ گفت.

در تالار جلسه خصوصی پس از آن که تصاویر روسای ادوار مختلف مجلس شورای ملی را با دقت ملاحظه کردند مراسم پذیرائی به عمل آمد.

مقارن ساعت ۱۷ بعد از ظهر به کتابخانه مجلس شورای ملی رفته و از گنجینه کتاب‌های نفیس بازدید کردند، دقت و توجهی که شاه افغانستان به توضیحات متخصصین می‌کرد، نشان می‌داد که به علم و ادب علاقه وافری دارد.

شاه افغانستان چند نسخه از کتب مذهبی خطی نفیس از قبیل قرآن مجید، شاهنامه شفا و دیوان‌های مختلف شعرا را مشاهده کرد و «بدیع الزمان فروزانفر» در مورد تاریخچه کتب مزبور و نویسندگان آنها توضیحاتی داد.

در این جلسه نمایندگان کمیسیون تصمیم گرفتند که در غیاب نماینده شوروی نیز به مذاکرات خود در مورد عهدنامه جدید حقوق بشر ادامه داده و هر چه زودتر این عهدنامه را تنظیم و تصویب کنند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟