ایران به عربستان هشدار داد تا در امور داخلی اش دخالت نکند

  • انتشار: ۱۳ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 35134

بعد از اغتشاش های اخیر در ایران، مقامات ایرانی به عربستان هشدار داد، که در امور داخلی ایران دخالت نکنند. پیش از این نیز بعضی از مقامات ایرانی بعضی از کشورهای عربی از جمله عربستان را به دامن زدن به اختلافات در ایران متهم کرده بود.

علی شمخانی دبیر شورای امنیت ملی ایران، عربستان سعودی را متهم به دست داشتن در اعتراضات اخیر ایران کرد. او همچنین گفت که ناآرامی‌ها “چند روز دیگر پایان می‌یابد”. روحانی هم پیش‌تر از “پایکوبی برخی کشورهای عرب منطقه” به‌خاطر حوادث اخیر ایران سخن گفته بود.

علی شمخانی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی المیادین ضمن ارزیابی اعتراض‌های سراسری اخیر در ایران، از “تلاش برخی کشورها از جمله عربستان در تحریک فضای داخل ایران از طریق اینترنت” سخن گفت و آن را “جنگ نیابتی علیه ملت ایران” خواند.

این نخستین اظهار نظر صریح یک مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در متهم کردن عربستان سعودی به دخالت در ناآرامی‌های اخیر ایران است. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز دو روز پیش در نخستین واکنش به اعتراض‌های خیابانی، از “پایکوبی برخی کشورهای عرب منطقه” به خاطر ناآرامی‌های اخیر سخن گفته بود.

به گزارش رسانه های ایران شمخانی گفت: «هشتگ‌های مرتبط با وضعیت ایران در آمریکا و انگلیس و عربستان سعودی و جاهای دیگر ساخته شده است».

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران افزود که ۲۷ درصد هشتگ‌های مرتبط با حوادث اخیر ایران در اینترنت متعلق به عربستان است. شمخانی از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، به عنوان منشأ ساخت هشتگ‌هایی نام برد که “عوامل اجرایی آن اسرائیلی‌ها و غربی‌ها” هستند.

علی شمخانی مدعی شد که «سعودی‌ها سازمانی را درست کرده‌اند و افرادی نیز از خارج از آن کشور برای اداره این سازمان آورده‌اند، چون خودشان چنین توانایی را ندارند».

در روزهای اخیر در چند شهر ایران اغتشاشاتی به وقوع پیوسته است که با واکنش مقامات ایرانی روبرو شده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟