اولین نیروگاه تولید برق بوسیله گاز در شمال کشور احداث می شود

  • انتشار: ۱ میزان ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 15837

اولین نیروگاه برق گازی در افغانستان در شمال کشور احداث می شود امروز (پنجشنبه) قرارداد ساخت این نیروگاه بین وزارت انرژی و آب و یک شرکت خصوصی به امضاء رسید.

عبدالبصیر عظیمی، معاون وزارت انرژی و آب به بی‌بی‌سی گفته است که ارزش این پروژه ۷۵ میلیون دالر است و برق تولیدی آن حدود ۵۰ میگاوات خواهد بود.

به گفته وی، ۲۰ درصد این سرمایه گذاری از سوی دفتر همکاری‌های مالی بین‌المللی بانک جهانی به شکل قرضه به شرکت افغانی داده شده است.

آقای عظیمی می‌گوید که در این پروژه گاز استخراج شده از شهر شبرغان ولایت جوزجان از سوی وزارت معادن و پطرولیم به شرکت خصوصی تولید برق فروخته می‌شود.

او افزود که برق تولیدی این شرکت نیز به شرکت دولتی برق افغانستان_برشنا فروخته می‌شود و بعدا به یک قیمت مناسب به شهروندان افغانستان توزیع خواهد شد.

وی در مورد قیمت این برق معلوماتی ارائه نکرد اما گفت که آنها تلاش دارند بازار برق را در این کشور رقابتی نمایند.

به گفته وی، دولت به دلیل نداشتن سرمایه و منابع کافی، زمینه را برای سرمایه گذاری شرکت‌های خصوصی در ساحه تولید برق فراهم ساخته است.

او می‌گوید که در افغانستان با توجه به وجود منابع آبی، آفتابی و بادی کافی فرصت‌های مناسب برای تولید برق وجود دارد.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان نیز در مراسم امضای قرارداد پروژه امروزی گفت استفاده از منابع انرژی در افغانستان، این کشور را به خودکفایی نزدیک خواهد کرد.

اکنون افغانستان نزدیک به ۷۰ درصد برق مورد نیازش را از کشورهای ترکمنستان، ایران، تاجیکستان و ازبکستان وارد می‌کند و نزدیک به ۳۰ درصد برق مورد نیاز این کشور نیز از تولیدات داخلی تامین می‌شود.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟