اولین مناظره نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ایران

  • انتشار: ۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 21438

نخستین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در تلویزیون با طرح موضوع مشکلات زیست محیطی با حضور شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری آغاز شد.

در این دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، مصطفی آقا میر سلیم،‌ حسن روحانی ،‌اسحاق جهانگیری،‌ابراهیم رییس الساداتی و سید مصطفی هاشمی طبا 6 نامزد این دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران است که با یکدیگر مناظره کردند.

این مناظره که با حاشیه هایی روبرو بود، نامزدان هر یک به تشریح برنامه های خود پرداختند و مشکلات و نقص های یکدیگر را رونما کردند.

در این مناظره اسحاق جهانگیری که اکنون معاون رئیس جمهور فعلی نیز است، محمد باقر قالیباف شهردار تهران را متهم کرد که با برخوردهای نظامی قصد برخورد با موضوعات اجتماعی دارد و در مقابل آقای قالیباف نیز از دولت آقای روحانی با عنوان دولت «چهاردرصدی» نام برد که به گفته او تنها حامی افراد ثروتمند و قدرتمند است.

معاون اول حسن روحانی خطاب به آقای قالیباف گفت:«بله ما نمی‌توانیم به سفارت حمله کنیم. دولت حمله کرد آقای قالیباف؟ چه کسانی حمله کردند؟ آنها الان در ستادهای کدام کاندیدا حضور دارند؟ کدام کاندیداها از آنها دفاع می‌کردند پول می دادند؟»

تلویزیون ایران محل نشستن نامزدها، سوال‌های پرسیده‌شده از هر یک، و ترتیب پاسخ دادن نامزدها به پرسش‌ها را به قید قرعه تعیین کرد.

در بخش اول مناظره، هر نامزد به یک سوال مجری پاسخ می‌داد و پس از آن دیگر نامزدها درباره آن اظهار نظر می‌کردند. سپس آن نامزد فرصت داشت به مسائل مطرح شده پاسخ بدهد.

بیشترین مباحثه بین اسحاق جهانگیری و حسن روحانی از یک سو و محمدباقر قالیباف از سوی دیگر انجام شد. نامزدهای دیگر کمتر به بحث با مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا پرداختند.

ابراهیم رئیسی در هنگام بحث درباره عدالت اجتماعی، از افزایش شکاف طبقاتی در سال‌های اخیر انتقاد کرد و گفت که در سال‌های آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها ضریب جینی (شاخص توزیع درآمد) کاهش پیدا کرده، اما در دولت حسن روحانی این شاخص بالا رفته است. آقای رئیسی گفت که می‌خواهد یارانه نقدی سه دهک پایین را سه برابر کند.

مناظره بعدی نامزدهای ریاست جمهوری جمعه هفته دیگر برگزار می‌شود.

 

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟