اولین فیزیکدان هسته ای در تاریخ افغانستان کیست؟

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیفناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 22009

طاهر شاران اولین فیزیکدان هسته‌ای افغانستان در حال حاضر به عنوان پژوهشگر در موسسه علوم فتونیک بارسلونا در اسپانیا، در هماهنگی با دانشگاه یو سی ال لندن، کار می‌کند.

آقای شاران در سال‌های آغازین تهاجم نیروهای شوروی به افغانستان در یک خانواده روستایی در منطقه قرغنه‌توی شهیدان ولایت بامیان به دنیا آمد.

کودک خردسالی بیش نبود که خانواده‌اش به دلیل اشتعال جنگ‌های داخلی در هزارستان، بامیان را ترک کرده و رهسپار مناطق امن‌تر شد.

طاهر شاران، بخشی از دوران کودکی و اوایل نوجوانی خود را در مزار شریف و سالیان چندی را نیز در کشورهای همسایه گذراند

طاهر شاران در دوران طالبان در سال 1999 به تنهایی عازم اروپا شده و بعد از گذراندن مشکلات فراوان سفر در انگلیس پناهنده شد.

وی به دلیل تأمین نیازهای اقتصادی خانواده اش، که در زمان سلطه طالبان بر مزار شریف به ایران مهاجرت کرده بودند، تا سپتامبر 2001 فرصتی برای ادامه تحصیل نیافت.

وی با تلاش و پشتکاری که از خود نشان داد، توانست در سال 2003 برای گذران دوره لیسانس خود وارد دانشگاه یو سی ال لندن، یکی از معتبرترین دانشگاه های جهان، در رشته فیزیک شود.

طاهر شاران مدرک فوق لیسانس خود را نیز در همین دانشگاه گذراند. وی همزمان با تحصیل در دوره لیسانس و فوق لیسانس، در موسسه بین المللی لو لنجوین (بزرگترین مرکز هسته ای جهان در تولید نیترون) فرانسه و لابراتوار بین المللی رادیرفورد در انگلستان نیز به کارهای تحقیقاتی در عرصه فیزیک اشتغال داشت.

طاهر شاران در سال 2007 برای تحصیل در دوره دکترا از دانشگاه یو سی ال لندن بورسیه ویژه و کامل گرفت و از این امتیاز برخوردار شد تا خود استاد و پروژه تحقیقاتی‌اش را در دانشکده فیزیک اتمی این دانشگاه برگزیند.

وی در دوران دکترا با موسسه علوم فتونیک بارسلونا در اسپانیا، لابراتور ملی فیزیک اتمی و ملکولی ویهان (موسسه فیزیک و ریاضی آکادمی علوم چین) و دانشکده فیزیک دانشگاه لنکستر انگلستان نیز همکاری داشت.

حاصل کار دوره دکترایش نشر 5 مقاله علمی در مجلات معتبر علمی جهان مانند مجله انجمن فیزیک آمریکا بود؛ و رساله دکترایش جایزه ویژه کری فوستر دانشکده فیزیک دانشگاه یو سی ال لندن را به دست آورد. وی تاکنون در بیش از 15 کنفرانس بین المللی فیزیک شرکت کرده و یک رشته کارهای تحقیقاتی ارائه داده است.

طاهر شاران در حال حاضر به عنوان پژوهشگر در انستیتوت علوم فتونیک بارسلونا در اسپانیا، در هماهنگی با دانشگاه یو سی ال لندن، کار می کند و علاوه بر ادامه همکاری های علمی با نهادهای پیشین، با مرکز تحقیقاتی فیزیک کوانتوم مکس پلانک در آلمان نیز همکاری دارد.

منبع: میزان

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟