اولین بیانیه مشترک هند و آمریکا درباره تروریسم/ افزایش تجارت

  • انتشار: ۲ میزان ۱۳۹۴
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 9867

خبرگزاری اطلس ـ مذاکرات راهبردی- تجاری هند و آمریکا در واشنگتن برگزار و دو کشور برای اولین بار بیانیه ای مشترک در خصوص مبارزه با تروریسم منتشر کردند.

وزیرخارجه آمریکا «جان کری» با همتای هندی خود «سشما سوراج» در واشنگتن دیدارکرد.

در پی این دیدار وزیر خارجه هند بیان داشت که که این یک مرحله بسیار مهم بین دو کشور است و دیدار با جان کری بسیار نتیجه بخش بود.

از سوی دیگر وزیر خارجه آمریکا بیان داشت که از حجم تجارت 100 میلیارد دلاری با هند مطمئن نیست و امیدواراست این رقم در سال آینده 5 برابر شود.

وزیر بازرگانی آمریکا «پنی پریتزکر» نیز در این نشست گفت که از معامله این هفته هند با شرکت «بوئینگ» آمریکا و خرید هلی کوپترهای « آپاچی» و «چنوگ» می توان دریافت که نخست وزیر هند « نارندرا مودی» تلاش دارد که زمینه های تجارت و سرمایه گذاری  در هند را  گسترش دهد.

علاوه بر این پس از این گفتگوهای راهبردی- تجاری، دو کشور برای اولین بار بیانیه ای مشترک برای مبارزه با تروریسم نیز صادر کردند. در این بیانیه هر دو کشور خواهان انجام اقدامات لازم علیه  متهمان حمله به بمبئی از سوی پاکستان  شدند.

علاوه بر این هر دو کشور حمله تروریستی اخیر گروه های افراط گرا به «گرداس پور» و «اودم پور» را به شدت محکوم کردند.

آمریکا و هند ضمن اعلام افزایش میزان همکاری های دو کشور برای مبارزه با تروریسم، «لشگر طیبه»، «جیش محمد»، «القاعده» و «حقانی» را بزرگترین خطر برای استحکام جنوب آسیا دانستند.

علاوه بر این از همکاری های مشترک دو کشور برای برقراری امنیت در افغانستان نیز سخن به میان آمد.

گفته می شود که مذاکرات این دو کشور با یکدیگر بر محور مذاکرات 28 سپتامبر رئیس جمهوری آمریکا «باراک اوباما» و «نارندرا مودی» بوده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟