اوباما ماموریت نیروهایش را تا 2015 تمدید کرد

  • انتشار: ۱ قوس ۱۳۹۳
  • سرویس: بین المللتیتر 1
  • شناسه مطلب: 1081

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به تازگی دستور محرمانه ای را صادر کرده که بر اساس آن ماموریت جنگی نیروهای امریکایی تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی در افغانستان تمدید شده است.

به گزارش بخدی نیوز روزنامه امریکایی نیویارک تایمز در مطلبی نوشت که باراک اوباما در هفته های اخیر یک سند محرمانه را امضا کرده است که بر اساس آن، ماموریت جنگی نیروهای این کشور یک سال دیگر تمدید شده است.

بر اساس این گزارش، در این ماموریت در عملیات نظامی در افغانستان، پشتیبانی هوایی صورت گیرد و از جت های امریکایی، بمب افکن ها و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود.

این در حالی است که پیشتر باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفته بود که حضور جنگی نیروهای ناتو به رهبری امریکا تا پایان سال ۲۰۱۴ میلادی به اتمام می رسد.
از سویی هم، جینز استولتنبرگ، سرمنشی جدید سازمان پيمان آتلانتيک شمالی یا ناتو در سفرش به کابل گفته بود که ماموریت جنگی نیروهای ناتو در پایان سال جاری میلادی خاتمه می یابد و پس از این، ماموریت جدید این نیروها که آموزش، تجهیز و حمایت نیروهای افغان است آغاز می شود.

قرار بود در آغاز سال جدید میلادی ۹۸۰۰ سرباز امریکایی به همراه ۳ هزار سرباز اعضای ناتو نقش حمایتی از نیروهای افغانستان، در مقابله با طالبان داشته باشند.
به گفته نیویارک تایمز، اما اوباما در یک تغییر استراتژیک دستور عملیات نیروهای امریکایی را علیه گروه های جنگجو از جمله طالبان را تا سال ۲۰۱۵ صادر کرده و ظاهرا این یک تصمیم غافلگیر کننده برای افغانستان و مخالفان کشور است.

در گزارش نیورک تایمز آمده است که مشاوران ملکی حکومت امریکا با گسترش ماموریت در سال ۲۰۱۵ چندان موافق نبوده اند و گفته اند که در جنگ علیه طالبان بیشتر جان نیروهای امریکایی به خطر انداخته می شود، بلکه انها در عوض، ماموریت کوچکتر ضد تروریسم را علیه القاعده پیشنهاد کرده اند.
در همین حال یک مقام امریکایی که خواسته نامش ذکر نشود در این مورد به روزنامه نیوروک تایمز گفته است: “یک مکتب فکری وجود داشت که می خواست تا ماموریت محدود شده و به مبارزه به القاعده متمرکز شود، اما اردوی امریکا تقریبا به تمام خواسته هایش رسید.”

به گفته این مقام امریکایی، نیروهای این کشور در سال آینده به مقابله معمول علیه طالبان نمی پردازد و نیز افراد متخاصم را به خاطر این که عضو گروه طالبان هستند، هدف قرار نخواهند داد.

او اما تاکید کرده که اگر اعضای طالبان مستقیما ایالات متحده و نیروهای ائتلاف را در افغانستان تهدید کنند و یا مستقیما به پشتیبانی از القاعده بپردازند، امریکا اقدامات مناسبی را برای مصئون نگهداشتن نیروهای امریکایی روی دست خواهد گرفت.

به گزارش نیویارک تایمز، این تصمیم اوباما قسما به پیشروی سریع گروه تروریستی “داعش” در عراق مرتبط است زیرا اوباما شدیدا تحت انتقاد قرار دارد که بدون آمادگی کامل نیروهای عراقی، سربازان امریکایی را از این کشور بیرون کشیده است.

این روزنامه، اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان را انعطاف پذیرتر از حامد کرزی، رئیس جمهوری پیشین در پذیرش ماموریت نظامی گسترده تر نیروهای امریکایی در کشور دانسته است.

در این اواخر مقامات پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا گفته بودند که آنان با همکاران شان در حال بررسی موضوع تاخیر خروج نیروهای جنگی از افغانستان هستند.
در همین حال جنرال جان کمپل، فرمانده جدید نیروهای تحت رهبری ناتو در افغانستان و دیگر مقامات ارشد موضوع تاخیر در خروج نیروهای جنگی ناتو را بررسی می کنند.
گفته شده که اکنون از یک صد هزار سرباز جنگی امریکا در افغانستان حدود ۲۷ هزار تن باقی مانده اند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟