انتقاد محمد محقق از انحصار قدرت توسط عده خاص در حکومت

  • انتشار: ۱۳ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37703

محمد محقق، معاون دوم ریاست اجرایی از آن چه که انحصار قدرت سیاسی و اقتصادی در حکومت می داند، به شدت انتقاد می کند و بر مشارکت تمامی قوم ها در ساختار قدرت سیاسی، تأکید می روزد.

آقای محقق که امروز در مراسم یاد بود از سالروز مزاری، در بلخ، گفت که در برابر بی عدالتی خواهد ایستاد.

محقق می گوید «فکر نکنند که این ها موسیجه هایی (نوع مرغ عاجز و بی غرض) بی گناهی هستند که هر کاری بر آنان کردیم قبول می کنند. نه! این این طور نیست. در موقع ایستادگی، ایستادگی ما را دوران مقاومت تجربه کرده است.»

آقای محقق گفت که قدرت اقتصادی در دست یک حلقۀ خاص است. او تأکید می ورزد که اگر این روند ادامه یابد، کشور به سوی بحران خواهد رفت.

او گفت که یک ملت زمانی احساس عزت می‌کند که در قدرت شریک باشد. سپس تصریح کرد که قدرت واقعی مشارکت در اقتصاد است. آقای محقق افزود: “قدرت اقتصادی نباید در دست یک حلقه‌ی خاص باشد”.

این مقام بلند پایه‌ی حکومتی گفت: “با چند شرکتی که وابستگی اندیشه‌ای و قومی داشته باشد، کشور آباد نمی‌شود”. ولی او از شرکت خاصی نام نبرد.

به گفته‌ی او، نژاد برتر وجود ندارد، همه‌ فرزندان حضرت آدم هستند و “خداوند همه قوم‌ها را به رسمیت شناخته است”.

آقای محقق گفت که باید حقوق سیاسی همه‌ی مردم افغانستان مساوی باشد. او افزود: “هزاره بودن در کنار قوم‌های دیگر افتخار است”.

آقای محقق یکی از عضوهای برجسته‌ی شورای عالی ایتلاف برای نجات افغانستان نیز است. ایتلافی که مخالف حکومت وحدت ملی است.

این سخنان در حالی مطرح شد که اخیرن با وجود اختلاف‌ها بر سر درج کلمه‌ی “افغان” در شناسنامه‌های برقی، ارگ اعلام توزیع آن را داد و کارمندان ارگ نیز روند بایومتریک را سپری کردند. شماری قابل ملاحظه‌ای به می‌خواهند که باید نام قوم‌شان در شناسنامه‌های برقی درج شود، نه کلمه‌ی “افغان”.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟