انتقاد رئیس دفتر جنرال دوستم از تعیینات در شورای امنیت ملی/ ارگ در پی تبعیض قومی است

  • انتشار: ۲۳ حمل ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 20787

بعد از تعیین تعدادی زیادی از مقامات عالی رتبه در چوکات شورای امنیت ملی، عنایت بابر فرهمند رئیس دفتر معاون اول ریاست جمهوری ضمن انتقاد از این تعیینات در این شورا، نادیده گرفتن سایر اقوام را، تبعیض نسبت به اقوام محروم خصوصا ترکتباران در کشور می داند.

عنایت بابر فرهمند در صفحه فیسبوکش ضمن انتقاد از ایت تعیینات نوشته است، “خاموشی بیش از حد نه تنها جفا بلکه گناه است!”

روز گذشته دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی با نشر خبرنامه ای گفته بود به حکم رییس جمهور محمد اشرف غنی : « محمد سلیمان کاکر به عنوان معاون دفتر شورای انکشافی، یمانوری به معاون راهبردی، عبدالحکیم نورزی به عنوان معاون تفتیش داخلی، جنرال خالق خان سروری به حیث معاون سر فرماندهی اعلی، جنرال بهادرشاه به عنوان رییس تنظیم معلومات شورای امنیت ملی، جنرال خدای داد به عنوان سرمفتش و «ولایت شاه بهرامی» به حیث معاون سر مفتش شورای امنیت ملی معرفی شده‌اند.»

فرهمند گفته است؛ ۸ تن از مقامات عالی رتبه که در چوکات شورای امنیت ملی و سرقومندانی اعلی قوای مسلح کشور تعین گردیده، شهرت ایشان بیانگر اهلیت و وابستگی اکثریت آنها به یک قوم خاص (پشتون) می باشد.

در ادامه نوشته آقای فرهمند گفته شده؛ در میان آنها یک تن اوزبیک، تورکمن ویا از سایر اقوام محروم کشور دیده نمی شود‌. این اولین ویا آخرین تعینات اینچنینی ارگ نیست، در طول دو نیم سال گذشته سهم ترکتباران فقط محرومیت و تماشای تبعیض آشکار ارگ بوده است و حال این تبعیض به مرحله‌ی تصفیه ادارات از وجود کادرهای ترکتبار انکشاف یافته.

در سه دور انتخابات ریاست جمهوری ثابت گردید که رای پاک این قوم یازده در صد کل آرای کشور است، البته بغیر از آرای جاذبه و رای که به تیم مقابل داده شده است. سهم ترکتباران باید بر اساس این معادله محاسبه شود. از هشت پست تعین شده حد اقل یکی آن، به همین منوال از هر هشت وزارت، سفارت، ولایت، معینیت، ریاست و غیره پست های پایینتر یکی آن حق مسلم ترکتباران است که متاسفانه به اقوام خودشان حاتم بخشی کردند.

این نوع تعینات قومی بار بار در مجالس عمومی و خصوصی ارگ مورد اعتراض و انزجار جناب معاون صاحب اول قرار گرفت. در مدت یک و نیم سال کارم در ریاست دفتر معاونیت اول بخش عمده وقت خودرا در ترمیم این نقیصه‌ی بزرگ صرف کردم. نارضایتی کادرهای ترکتباران را یکبار با خود رئیس جمهور، چندین بار با جنابان اتمر، خپلواک، رحیمی، نادری، قیومی و اسکات مشاور خارجی رئیس جمهور شریک ساختیم.

بر علاوه آن تشکیل اکثریت وزارتخانه هارا بر اساس ترکیب قومی اخذ و با سفارتهای امریکا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، کانادا، آسترالیا، یونما و غیره حامیان دولت شریک ساختیم که متاسفانه کوچکترین توجه صورت نگرفت.

فرهمند در اخیر نوشته است گفته است؛ تاریخ و تجارب کشورهای جهان نشان می دهد که در دموکراسی های تقلیدی ظرفیت کافی برای هضم عناصر آن وجود ندارد. قوام این نظام بستگی به بیداری شهروندان دارد. خاموشی ملت دیکتاتوری بار می آورد. تصمیم و حرکتهای مردمی متضمن تامین عدالت و تحکیم مردم سالاریست.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟