انتخابات پارلمانی با تاخیر انجام می شود

  • انتشار: ۶ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 3400
انتخابات پارلمان

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از شفقنا افغانستان، «شکریه بارکزی» رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی گفت: هر فرد و یا نهاد ملی و بین‌المللی که پیشنهاداتی در زمینه ایجاد اصلاحات در نظام انتخاباتی کشور دارند باید به این کمیسیون مراجعه و با ما همکاری کنند.

وی افزود: قبلاً تمام نهادهای ملی و بین‌المللی پیشنهادهای معین و مشخصی را داشته‌اند و کمیسیون نیز کار خود را بر مبنای نظریات، همه پرسی و نظرخواهی با اقشار، احزاب و نهادهای جامعه مدنی، نهادهای زنان و شخصیت‌های خبره کشور به پیش می‌برد و از این لحاظ این کار تنها برعهده کمیسیون نیست بلکه یک پروسه ملی است.

بارکزی تصریح کرد: کمیسیون اصلاحات انتخاباتی وظیفه دارد براساس اصلاحات در قوانین، لوایح و دستورالعمل‌ها، راه‌حل را به منظور اصلاح نظام انتخاباتی در 3 مرحله‌ای کوتاه مدت برای انتخابات شوراهای فرمانداری و پارلمان، میان مدت برای انتخابات ریاست جمهوری و درازمدت برای مجموع انتخابات‌هایی که افغانستان نیاز دارد به رئیس جمهور و رئیس اجرائیه پیشنهاد کند.

رئیس کمیسیون اصلاحات انتخاباتی تأکید کرد: ما می‌خواهیم به طرف اصلاحات برویم و این اصلاحات باید همه جانبه و بنیادی باشد به خاطر این که انتخابات در افغانستان یک روند شفاف، سراسری و ملی برای تعیین زعامت سیاسی مردم باشد ما به آوردن اصلاحات در نظام انتخاباتی افغانستان نیاز داریم تا اعتماد مردم دوباره احیا شده و ما به طرف انتخابات‌های بعدی برویم.

بارکزی ابراز امیدواری کرد: کمیسیون مکانیزم عملی، همه جانبه و مبتنی بر اصلاحات نظام انتخاباتی که مردم به آن اعتماد کنند و به کمک مردم بدون تقلب و تخلف پیش برود، پیشنهاد دهد.

وی خاطرنشان کرد: کار عملی این کمیسیون در راستای اصلاح قوانین از همین حالا آغاز شده است.

بارکزی افزود: مصوبات این کمیسیون به طور کلی به رئیس جمهور ارائه می‌شود و رئیس جمهور با فرمان تقنینی می‌تواند اصلاحات را در قانون انتخابات ایجاد کند.

وی در مورد برگزاری انتخاباتی پارلمانی در وقت معین اظهار داشت: با کمال تأسف باید گفت که انتخابات پارلمانی در زمانی که قانون اساسی افغانستان معین کرده برگزار نمی شود.

رئیس کمیسیون اصلاحات نظام انتخاباتی افزود: تاریخ برگزاری هر انتخابات حداقل شش ماه قبل معین می‌شود و مطابق با قانون اساسی کشور که در تیرماه (سرطان) باید انتخابات پارلمانی برگزار شود ما به قدر کافی وقت نداریم.

بارکزی تأکید کرد: کوشش کمیسیون اصلاحات این است که راه را برای برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه حداقل برای برگزاری انتخابات پارلمانی باز کند.

براساس توافق سیاسی تشکیل حکومت وحدت ملی، قرار بود کمیسیون اصلاحات انتخاباتی پس از شکل‌گیری حکومت، براساس فرمان رئیس جمهور تشکیل شود اما اکنون این کمیسیون تقریباً با شش ماه تاخیر ایجاد شده است.

کمیسیون اصلاحات انتخاباتی به ریاست بارکزی توسط یک فرمان رئیس جمهور قبل از سفر وی به آمریکا اوایل هفته جاری ایجاد شد.

این کمیسیون در حالی تشکیل شد که تا برگزاری انتخابات پارلمانی که مطابق قانون باید در تیرماه برگزار شود کمتر از چهار ماه باقی مانده است.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟