بعد از امضای موافقنامه صلح، نام حکمتیار ازلیست تروریستان حذف خواهد شد

  • انتشار: ۱۵ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 13577

شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، پس از امضای موافقتنامه صلح، نام گلبدین حکمتیار از فهرست تروریستان حذف خواهد شد.

معاون شورای عالی صلح افغانستان دیروز(جمعه) در صحبت با رادیو آزادی گفت، نسخه‌های از این موافقتنامه به رئیس جمهور اشرف غنی و گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی فرستاده شده‌اند.

مولوی عبدالخبیر اوچقون ابراز امیدواری کرد که هیئت حزب اسلامی در چند روز آینده با متن امضا شدۀ موافقتنامه صلح، به کابل بر گردد.

وی گفت: “در موافقتنامه طوری آمده که بعد از امضا شدن سند، پروسه خارج کردن نام‌ها از فهرست سیاه آغاز می‌شود. این وعده را جامعه بین‌المللی، شورای امنیت ملی، اتحادیه اروپا و هم ایالات متحده امریکا سپرده‌است.”

شورای امنیت سازمان ملل متحد، نام گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان را به خاطر ارتباط وی با اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکه القاعده، شامل فهرست تروریستان کرده‌است.

قبل از این، یک عضو هیئت مذاکره کننده حزب اسلامی با حکومت گفته بود که یکی از شرایط اساسی صلح، حذف نام گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد است.

موافقتنامه صلح حکومت با حزب اسلامی ۲۵ ماده دارد که در آن همه شرایط صلح، توضیح داده شده‌است.

به گفته شورای عالی صلح افغانستان متن موافقتنامه طوری ترتیب گردیده که در آن نگرانی‌های جامعه بین‌المللی و شورای امنیت ملی در نظر گرفته شده‌است.

شورای عالی صلح افغانستان در ادامه همچنان گفت، محتوای موافقتنامه در پرتو قانون اساسی و قانون جزای افغانستان آماده گردیده و تحولات اخیر هیچگونه تاثیری بر آن ندارد. شورای عالی صلح از جامعه مدنی، فعالان حقوق بشر و مردم افغانستان خواست که برای تأمین صلح در کشور از تلاش‌های آنها و حکومت افغانستان، حمایت کنند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟