الجزیره: طالبان در اقدامی عجیب از پروژه تاپی حمایت کرد

  • انتشار: ۵ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 37407

شبکه تلویزیونی الجزیره بعد از آغاز پروژه تاپی در افغانستان با انتشار گزارشی می گوید که گروه طالبان در اقدامی عجیب از احداث خط لوله گاز ترکمنستان به هند که از خاک افغانستان عبور مي کند و مورد حمایت آمریکاست، حمايت کرد.

به گزارش شبکه تلويزيوني الجزيره، گروه طالبان در اقدامي غيرمنتظره، از طرح احداث خط لوله اي که گاز ترکمنستان را به هند منتقل مي کند، استقبال کرد.

طالبان احداث اين خط لوله را که از خاک افغانستان هم عبور مي کند يکي از بزرگترين طرح هاي اقتصادي در اين کشور دانست. اين موضع گيري طالبان را مي توان سرآغاز تحول در موضع اين گروه دانست که ممکن است مقدمه توافق بين آن و دولت افغانستان درباره ديگر مسائل باشد.

گروه طالبان با غافلگير کردن همه طرف ها، اعلام کرد براي تأمين امنيت احداث اين خط لوله تلاش خواهد کرد.

خبرنگار شبکه الجزيره گفت: بازيگر بزرگي در پشت پرده اين قرارداد. در پشت پرده احداث اين خط لوله گاز، آمريکا قرار دارد و به نظر مي رسد مي خواهد پيامي براي روس ها ارسال کرد.

روز گذشته عملیات احداث قطعه دوم خط انتقال لوله گاز ترکمنستان به هندوستان در خاک افغانستان با حضور مقامات چهار کشور سهیم در اجرای این طرح موسوم به تاپی در ولایت هرات در غرب افغانستان آغاز شد.

از جمع هزینه های برآورده شده اولیه برای سرمایه گذاری در این طرح مبلغ ۷٫۵ میلیارد دالر برای کشیدن لوله انتقال در نظر گرفته شده است.

خط لوله این طرح یک هزارو ۸۱۴ کیلومتر طول دارد که ۸۱۶ کیلومتر آن از خاک افغانستان و از ولایت های هرات، فراه، هلمند، و قندهار عبور می کند و وارد ولایت بلوچستان پاکستان خواهد شد.

بر اساس جدول برنامه اجرایی ، این طرح قرار است با عبور از منطقه بلوچستان پاکستان خود را در سال ۲۰۱۹ به شهر «فاضلیکا» در هندوستان برساند.

این لوله گاز قرار است ۳۳ میلیارد مترمکعب گاز را سالانه انتقال دهد که افغانستان در ۱۰ سال اول حق برداشت ۵۰۰ میلیون مترمکعب و در ۱۰ سال بعدی تا یک میلیارد متر مکعب و در دهه سوم عمر طرح، این کشور مجاز به برداشت ۱٫۵ میلیارد مترمکعب گاز خواهد بود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟