افغانستان در قاچاق انسان در جای دوم قرار دارد

  • انتشار: ۱۰ اسد ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 14438

مسوولان موسسه امداد و توسعه افغانستان می گویند که در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ افغانستان پس از سوریه در قاچاق انسان در دریف دوم قرار گرفته است و در هر ۳۰ ثانیه یک نفر قربانی قاچاق انسان در جهان می شود که این رقم در جهان بی پیشینه است.

هرشعیب ناصری، عضو این موسسه، در یک نشست خبری در کابل گفت: در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حدود ۲۵۰ هزار تن از راه قاچاق افغانستان را ترک کرده اند.

وی افزود؛ افزود: «گزارش طبقه‌بندی شده که توسط وزارت خارجه ایالات متحده امریکا در بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ تهیه شده نشان می‌دهد که افغانستان در ردیف دوم کشورهای قاچاق‌کننده انسان قرار گرفته بود. متعاقبا در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳، افغانستان در ردیف واچ‌‌لیست یا لیست قابل توجه قرار گرفت. اگرچه امیدهای زیادی برای توسعه و پیشرفت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بود، اما در سال ۲۰۱۶ بازهم افغانستان در ردیف دوم کشورهای قاچاق‌کننده انسان قرار گرفته و هیچ تغییری در این عرصه رونما نشده است.»

آقای ناصری گفت شهروندان افغانستان که در کشورهای غربی درخواست تابعیت داده دلیل ترک کشور شان را بدتر شدن اوضاع اقتصادی و امنیتی خوانده اند.

در همین حال مسوولان موسسه امداد و توسعه افغانستان می گویند بیشتر کسانی که از راه قاچاق به خارج رفتند یا به دریا ها غرق و یا هم در مسیر را ناپدید شدند.

شعیب ناصری از حکومت وحدت ملی خواست تا در این مورد اقدامات لازم را روی دست بگیرد و نگذارد که جوانان بیشتر از این افغانستان را ترک کنند.

موسسه امداد و انکشاف افغانستان، می گوید که دولت باید زمینه مجازات قاچاقچیان انسان را فراهم کند تا از رفتن جوانان به خارج جلوگیری شود.

گفته می شود که مسوده قانون قاچاق انسان از سوی وزارت عدلیه سال گذشته اماده شده اما این مسوده هنوز از سوی مجلس نمایندگان تصویب نشده است.

این موسسه از خبرنگاران مردمی که بیشتر در صفحات اجتماعی فعال هستند خواسته تا جهت آگاهی دهی عامه در مبارزه علیه قاچاق انسان از طریق صفحات اجتماعی فعالیت و آگاهی‌ دهی بیشتری کنند.

بر اساس این گزارش بیشترین قربانیان قاچاق انسان را در افغانستان کودکان تشکیل می‌دهند.

قاچاق انسان به اعمالی گفته می‌شود که بر اساس آن انسان‌ها از سوی برخی افراد سودجو و باندها ربوده می‌شوند و یا هم با تشویق آن‌ها از مسیرهای قاچاق در دیگر کشورها انتقال داده شده و بعداً در کارهای غیرقانونی به‌صورت اجباری استفاده می‌شوند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟