افغانستان در مصاف کوریای شمالی

  • انتشار: ۲۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللدیدگاه
  • شناسه مطلب: 28982

این گزارش در حالی تحریر می‌یابد که جنگ لفظی و البته موشکی بین آمریکا وکوریای شمالی بالا گرفته است. در تازه‌ترین مورد، تلویزیون دولتی کوریای شمالی امروز سه‌شنبه گزارش داد که «کیم جونگ اون» رهبر کوریای شمالی طرح نهایی شلیک 4 موشک بالستیک دوربرد به سمت جزیره «گوام» در اقیانوس آرام را از ارتش دریافت کرده و برای صدور فرمان شلیک، برای مدتی اقدامات آمریکا را زیر نظر خواهد گرفت.

در همین حال «سی.ان.ان» نیز به نقل از سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که در 24 ساعت گذشته، تعدادی از سکوهای پرتاب موشک کوریای شمالی، به حرکت درآمده اند. از سوی دیگر، آمریکا نیز تحرکاتی نظامی را در اطراف کوریای شمالی به خصوص جزیره گوام که در اختیار آمریکا است، افزایش داده است.

به ماجراجویی آمریکا و کوریای شمالی کاری نداریم، جالب اینجاست که افغانستان نیز خود را یکی از بازیگران این ماجراجویی می‌داند. ورود افغانستان به بحران شبه جزیره کوریا، آدم را به یاد بستن خر در خانه کدخدا می‌اندازد که داستان آن مشهور است.

تا جایی که حافظه نگارنده یاری و اسناد وزارت خارجه افغانستان آن را تأیید می‌کند، کابل برای اولین‌بار در 17 حوت/ اسفند 1391 به مسئله کوریای شمالی ورود پیدا کرد. دولت افغانستان در همین تاریخ یعنی 17 حوت سال 1391، اطلاعیه‌ای را در خصوص آزمایش موشکی کوریای شمالی منتشر کرد. در این بیانیه تصریح گردیده که افغانستان آزمایش هسته‌ای کوریای شمالی را که در تاریخ 24 دلو 1391 انجام شد، به شدت محکوم می‌کند. جالب اینجاست که در بیانیه به دولت کوریای شمالی هشدار داده شده که در آینده از آزمایش‌های موشکی خودداری کند.(1)

دومین بیانیه وزارت خارجه افغانستان در محکومیت آزمایش‌های موشکی کوریای شمالی به تاریخ 13 جنوری سال 2016 برمی‌گردد. در بیانیه آمده است که دولت افغانستان آزمایش بمب هیدروژنی کوریای شمالی را که در تاریخ 6 جنوری 2016 انجام شد، محکوم می‌کند.(2)

همچنین دولت افغانستان در تاریخ 21 دلو/ بهمن سال 1394 برابر با 10 فبروری 2016، باردیگر در محکومیت آزمایش موشکی کوریای شمالی بیانیه صادر کرد و از کوریای شمالی خواست که به این آزمایش‌ها پایان دهد.(3)

دولت افغانستان در تاریخ 29 سنبله/ شهریور سال 1395 نیز به مصاف کوریای شمالی آمد و بازهم در محکومیت آزمایش‌های موشکی این کشور، بیانیه صادر کرد. در این بیانیه از کوریای شمالی خواسته شده که از آزمایش‌های موشکی دست بردارد.(4)

همچنین دولت افغانستان ماه گذشته نیز به بحران شبه جزیره کوریای ورود پیدا کرد و در بیانیه‌ای، تحرکات کوریای شمالی را محکوم نمود. در بیانیه وزارت خارجه افغانستان که دوم سرطان/ تیر 1396 صادر شد، آمده است: «دولت افغانستان آزمایش راکت بالستیک قاره پیمای هوالسونگ ۱۴ را که اخیراً از جانب کوریای شمالی صورت گرفته است؛ محکوم می‌کند.(5)

ماجرای دخالت افغانستان در قضیه کوریای شمالی زمانی مضحک می‌شود که تعدادی از بیانیه‌های وزارت خارجه افغانستان در محکومیت کوریای شمالی، با تایید و امضای «صلاح الدین ربانی» صادر شده است. همان وزیر خارجه که حتی دولت و رئیس جمهور خود را نیز قبول ندارد. حمایت صلاح الدین از ائتلاف جدید تحت عنوان «شورای عالی نجات افغانستان»، یکی از نافرمانی‌های او در برابر دولتِ به اصطلاح وحدت ملی افغانستان و شخص اشرف غنی است.

اکنون که بحران در شبه جزیره کوریای دوباره آغاز شده، بعید نیست که دولت افغانستان مجدداً بیانیه صادر کند و کوریای شمالی را محکوم نماید. البته با توجه به روحیه چموش کوریای شمالی، نه تنها بیانیه‌های دولت افغانستان در توقف فعالیت‌های نظامی این کشور تاثیری ندارد بلکه شاخ و شانه کشیدن کشوری مثل آمریکا نیز در برابر کوریای شمالی، اثری بر رویکرد طغیانگر کوریای شمالی نمی‌گذارد. شاید تنها دلیل به اصطلاح «گد شدن» افغانستان به میدان منازعه کوریای شمالی، خوشحال کردن دل آمریکا باشد که آن هم بعید است چون واشنگتن در سیاست خارجی خود، به حمایت کشوری مثل افغانستان نیازی ندارد.

 

محمد مرادی/اداره خبرگزاری اطلس

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟