افغانستان از جمله کشورهای پرخطر برای تجارت و سرمایه گذاری شناخته شد

  • انتشار: ۲۵ حمل ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 39591

کوفس یک مهمترین سازمان های سنجش در داد و ستد و یا تجارت در جهان است، افغانستان را در کنار 15 کشور جهان در زمره پرخطرترین کشورهای برای تجارت ارزیابی کرده است.

کوفَس، کمپانی بیمۀ تجارت خارجی فرانسه، ارزیابی خود را از ایمنی سرمایه‌ و دادوستد در کشورهای مختلف در سه ماهۀ اول سال ٢٠١٨ منتشر کرد.

در این ارزیابی افغانستان، در کنار پانزده کشور دیگر، در زمرۀ پرخطرترین کشورها برای تجارت قرار گرفته است. کوفَس از مهمترین سازمان‌های سنجش و برآورد خطرات و ایمنی داد و ستد و سرمایه گذاری در جهان است و ارزیابی‌های آن پایۀ فعالیت شرکت‌ها و بانک‌های بزرگ قرار می‌گیرد.

افغانستان، ایران، لیبی، سودان، یمن، سوریه، عراق، زیمبابوه، ونزوئلا و کوریای شمالی از جمله دیگر کشورهائی هستند که در این گروه قرار دارند.

کوفَس تهدیداتی را که در زمینۀ ایمنی سرمایه و تجارت با کشورهای مختلف وجود دارد، بر اساس سنجش داده‌های اقتصاد کلان، جوّ تجاری نظیر تضمین‌های قانونی و قابلیت‌های اجرائی احکام قضائی، و آگاهی‌های ملموس از واقعیت زندگی اقتصادی برآورد می‌کند.

بر اساس این ارزیابی، ١۶٠ کشور جهان در ٨ گروه مختلف از «کم خطرترین» تا «پر خطرترین» دسته بندی شده‌اند. چهار گروه نخست از کشورهائی تشکیل شده است که با فواصل مختلف، پیش از خط خطر قرار دارند و چهار گروه بعدی کشورهائی را در بر می‌گیرد که در آنسوی این خط در منطقۀ خطر واقع شده‌اند.

آلمان، اتریش، سوئیس، ناروی و هالند تنها ۵ کشوری هستند که خطر عدم بازپرداخت سرمایه‌ها و مطالبات در آنها تقریباً نامحتمل است. در گروه دوم که «کم خطر» نامیده شده است، شماری از کشورهای صنعتی پیشرفته قرار دارند. فرانسه، آمریکا، سوئدن، فنلند، استونی، اسپانیا، پرتگال، جاپان و استرالیا از جمله کشورهای این گروه محسوب می‌شوند.

گروه پنجم، گروه کشورهائی که تهدیدات در آنها «نسبتاً زیاد» است، با روسیه و چین آغاز می‌شود و کشورهائی نظیر مصر، افریقای جنوبی، برزیل، آرژانتین و مکزیک را نیز در بر می‌گیرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟