افغانستان، ایران و هند توافقنامه ترانزیتی امضا می کنند

  • انتشار: ۱ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اقتصادتیتر 2
  • شناسه مطلب: 13091

معاون سخنگوی ریاست جمهوری: گفت که توافق نامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار دوشنبه با حضور «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور و سران ایران و هند در تهران به امضاء خواهد رسید.

شاه حسین مرتضوی گفت: رئیس جمهوری  در پایان سفر دو روزه به قطر به ایران عزیمت خواهد کرد.

اشرف غنی صبح امروز (شنبه) برای یک سفر دو روزه و شرکت در نشست «صلح و آسایش برای همه» در دوحه، پایتخت قطر عازم این کشور شد.

نارندرا مودی نخست وزیر هند نیز برای امضای توافق نامه سه جانبه بندر ترانزیتی چابهار به تهران سفر خواهد کرد و دربازگشت از تهران برای افتتاح سد سلما که با هزینه 300 میلیون دلاری هند ساخته شده است، به هرات افغانستان عزیمت می کند.

نخست وزیر هند گفته است که بندر چابهار در گسترش مبادلات تجاری و بازرگانی کشورهای منطقه اهمیت زیادی دارد و چابهار به مرکز ترانزیت، انرژی و تجارت منطقه تبدیل می شود.

افغانستان و هند درصدد هستند تا از بندر راهبردی چابهار ایران برای دسترسی به دریا استفاده کنند و با توجه به سردی روابط این دو کشور با اسلام اباد، از چابهار به عنوان بدیل کراچی و گوادر یاد کرده اند.

این دو کشور بندر چابهار را بهترین مسیر برای واردات کالاها و نیز صادرات محصولات خود به ویژه میوه و سبزیجات به کشورهای اسیای میانه می دانند. با این حال هر دو بر توسعه ظرفیت های این بندر تاکید کرده اند.

قرارداد مشارکت هند در توسعه فاز یک بندر چابهار ایران، ثور 1394 در تهران به امضای «نیتین گادکاری» وزیر کشتیرانی و حمل و نقل هند و «عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی ایران رسید و مطابق این قرارداد، هند با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری در تجهیز فاز یک طرح توسعه بندر چابهار، به مدت10سال بهره برداری از این فاز را به عهده خواهد داشت.

منطقه آزاد چابهار در یک سال گذشته 50 هکتار زمین در سواحل مکران به بازرگانان افغانستان اختصاص داده و 130 شرکت در چابهار توسط اتباع افغان به ثبت رسیده و ثبت این تعداد شرکت حاکی از اشتیاق سرمایه گذاران افغان برای حضور بیشتر در سواحل مکران است.

خانجان الکوزی نایب رییس اتاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است که چابهار نزدیک ترین بندر دریایی به افغانستان است و علاوه بر نزدیک بودن نسبت به بندر کراچی و بندرعباس، دولت افغانستان را از وابستگی به کراچی پاکستان رها می کند.

عبدالله عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان نیز سال گذشته (1394) در صدر هیاتی از وزیران کابینه این کشور به تهران سفر کرده بود. در سفر سه روزه اش به تهران؛ به بندر چابهار عزیمت کرد و صادرات و واردات کالاهای افغانستان از این بندر را مورد بررسی قرار داد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟