افشاگری پژوهشگر امریکایی درباره تقلب انتخاباتی «غنی» در سال 2014

  • انتشار: ۲۹ جدی ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 52614

یک پژوهشگر ارشد امریکایی درباره مهندسی انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری افغانستان توسط «اشرف غنی» افشاگری کرده است.

توماس جانسون، پژوهشگر ارشد امریکایی در مرکز مطالعات راهبردی افغانستان به رسانه ها اعلام کرد که اشرف غنی با سازماندهی انتخابات سال 2014 میلادی به ریاست جمهوری رسیده است.
وی تصریح کرد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته افغانستان بسیاری از صندوق‌های رای به نفع اشرف غنی پر شده بودند.
جانسون اظهار داشت: اگر چه در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری گذشته هیچ یک از نامزدها، 50 درصد آرا به علاوه یک را کسب نکردند اما عبدالله، پیشتاز بوده است.
پژوهشگر ارشد امریکایی خاطرنشان کرد، اشرف غنی در مناطقی که در دور اول آرای کمتری کسب کرده بود در دور دوم بیشترین آرا را از همان مناطق به دست آورده است.
وی افزود: غنی در دور اول انتخابات ریاست جمهوری گذشته در کابل 31 درصد آرا به نفع اشرف غنی رقم خورده بود درحالی که در دور دوم این رقم به 52 درصد افزایش یافت.
جانسون تاکید کرد که در دور اول انتخابات عبدالله پیشتاز بود اما در دوم به طور باور نکردنی نتایج آرا به نفع اشرف غنی دستکاری شد که در این باره شواهد بسیاری نیز وجود دارد.
وی بی کفایتی کمیسیون انتخابات افغانستان را از دلیل فراهم شدن زمینه تقلب گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 میلادی عنوان کرده است.
اما داودعلی نجفی، رئیس سابق کمیسیون انتخابات افغانستان سفیر سابق امریکا در کابل را مقصر نارسایی‌های انتخاباتی سال 2014 میلادی این کشور معرفی کرد.
وی تصریح کرد که کمیسیون انتخابات افغانستان خواستار بررسی این مسئله بود اما سفیر امریکا گفته بود که زمان کافی برای این کار نداریم.
تا کنون ارگ ریاست جمهوری افغانستان درباره گزارش مرکز مطالعات راهبری افغانستان اظهار نظری نکرده است.
افشاگری پژوهشگر ارشد امریکایی درباره پیروزی اشرف غنی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری در حالی صورت گرفته که تنها چند ماه به زمان انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟