افزایش قربانیان حادثه چهارشنبه خونین در چهارراهی زنبق به 150 تن افزایش یافت

  • انتشار: ۱۶ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 23988

اشرف غنی، رئیس جمهور امروز سه شنبه اعلام کرد که تعداد کشته شدگان انفجار مرگبار هفته گذشته در کابل به ۱۵۰ کشته افزایش یافته است. به این ترتیب، این مرگبارترین انفجار در این شهر بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ است.

این حادثه زمانی رخ داد که یک تانکر فاضلاب مملو از مواد انفجاری در محله دیپلومات‌نشین کابل در نزدیکی ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی انفجار کرد. اشرف غنی گفت که این تانکر مملو از مواد انفجاری به درجه نظامی بوده است.

غنی خطاب به دیپلومات‌های خارجی در کنفرانس «پروسه کابل» گفت: «هدف این حمله تنها ما نبودیم، بلکه مجموع جامعه دیپلوماتیک هدف این حمله بود.»

او افزود: «بیش از ۱۵۰ دختر و پسر بی‌گناه افغان کشته شدند و بیش از ۳۰۰ زخمی با سوختگی و بریدگی عضو به شفاخانه‌ها انتقال یافتند.»

تا حال مقام‌ها از ۹۰ کشته و  ۶۴۰ زخمی در نتیجه این حمله گزارش داده بودند. نزدیک به یک سوم این حمله کارمندان شرکت مخابراتی روشن و یا کارکنان شرکت‌های قراردادی آن بوده اند.

وی همچنین با اشاره به افزایش شمار کشته و مجروحان در جریان درگیری ها در افغانستان طی سال گذشته تاکید کرد که حدود ۷۵ هزار افغان بین سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ میلادی در جریان حملاتی که از سوی طالبان و یا داعش صورت گرفته کشته و یا مجروح شده اند.

همه قربانیان این انفجار افغان بوده اند و غنی به خصوص از ۱۳ افسر پولیس یادآوری کرد که این تانکر را در حالی که می‌خواست داخل محله به شدت تحت تدابیر امنیتی وارد شود، متوقف کرند و در نتیجه انفجار کشته شدند.

هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است، اما مقام‌های حکومت افغانستان شبکه حقانی را مسئول آن خوانده اند. این انفجار تظاهرات برخی باشندگان کابل را نیز در پی داشت که به خشونت و درگیری با نیروهای امنیتی کشیده شد.

روز جمعه چندین تظاهرکننده در درگیری با نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند. روز شنبه در مراسم تشییع جنازه یکی از این کشته شده‌ها سه حمله انتحاری صورت گرفت که در نتیجه آن نیز چندین تن کشته و زخمی شدند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟