افزایش بی سابقه کشت کوکنار در بلخ

  • انتشار: ۲۵ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 22438

شورای ولایتی بلخ از افزایش کم‌ سابقۀ کشت کوکنار در بخش‌های از ولایت بلخ ابراز نگرانی کرده گفته اند که دهاقین منطقه، امسال زمین‌های شان را تریاک کشت کرده اند.

اعضای این شورا هشدارمی دهند که با برداشت حاصلات تریاک ، گسترش فعالیت‌های تروریستی در بلخ و شمال ، دوراز امکان نخواهد بود. شورای ولایتی بلخ با اشاره به افزایش کم‌سابقۀ کشت در این ولایت، مدعی است که هشتاد در صد دهاقین درولسوالی‌های مختلف کوکنار کشت کرده اند.

به باور اعضای این شورا، طالبان و شماری از فرماندهان محلی زمینداران را تشویق کرده اند تا تریاک کشت کنند.

شجاع‌الدین شجاع عضو شورای ولایتی بلخ به صدای امریکا گفته است “از هر صد دهقان هفتاد الی هشتاد دهقان تریاک کشت کرده و در مجموع در تمامی ولسوالی‌ها ی که کشت شده، طالبان در آن نقاط بیشتر تشویق می کند؛ چون منبع عایدشان از طریق مواد مخدر است. ما انکار هم نمی‌کنیم که بعضی از قوماندان‌های محلی و همان افرادی که در مناطق شان مسلح هستند، آنها هم تشویق می‌کنند. می‌بینیم که در بعضی از مواقع از حاصلات مردم شاهد بودیم که ده یک جمع کرده اند و این را گفته می‌توانیم که از تریاک هم ده یک جمع می‌کنند”.

به باوراعضای شورای ولایتی بلخ، اگرحکومت پیش از زمان برداشت حاصلات کوکنار اقدام نکند، گروه‌های تروریستی با استفاده از حاصلات کوکنار، فعالیت‌های شان را گسترش خواهند داد. از سویی هم دهاقین، در شماری از ولسوالی‌های بلخ می‌گویند که کسی از کشت کوکنار ممانعت نکرده است؛ به همین دلیل، آنها کوکنار کشت کرده اند.

هم اکنون ده‌ها گروه کارگر برای جمع‌آوری شیره کوکنار از ولایات هلمند و پکتیا وارد شمال افغانستان شده اند که در بسیاری از کمربندهای امنیتی از ورود این گروه‌ها جلوگیری شده بود.

به باور کارشناسان کشت دوباره کوکنار پس از ۹ سال به گونه گسترده در بلخ بیانگر ضعف حکومتداری و تطبیق‌نشدن استراتیژی مبارزه با مواد مخدر است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟