افزایش بی حد قیمت مواد خوراکی در ماه رمضان در افغانستان

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعیاقتصاد
  • شناسه مطلب: 23380

ماه رمضان که می‌رسد، قیمت مواد خوراکی به ویژه حبوبات در بازارهای افغانستان هم افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر نرخ بیشتر مواد خوراکی دست‌کم ۱۰ درصد بیشتر شده و این روند تا آخر ماه رمضان ادامه دارد.

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، بهای مواد خوراکی نیز در بازارهای افغانستان افزایش یافته است. شماری از باشند‌‌گان پایتخت می‌گویند که بهای مواد خوراکی در بازارهای کشور به دلیل بی‌توجهی حکومت افزایش یافته و حکومت برای کاهش آن هیچ برنامۀ عملی‌ روی دست ندارد.

به گفتۀ آنان، با مزد کمی که روزانه به دست می‌آورند، توان خرید مواد خوراکی با بهای بلند را ندارند.

به گزارش اطلس به نقل از سلام وطندار، این باشند‌گان از حکومت می‌خواهند که جلو افزایش بهای مواد خوراکی را بگیرد و از روند خریدوفروش در بازارهای کشور به گونۀ جدی نظارت کند.

اما مسافر قوقندی، سخنگوی وزارت تجارت و صنایع می‌گوید که بر بنیاد قوانین نافذ در کشور، از بهای مواد خوارکی در بازارها به گونۀ جدی نظارت می‌شود. او می‌گوید، اگر فروشند‌‌گان به هر دلیلی نرخ‌ها را دست‌کاری کنند با آنان برخورد قانونی خواهد شد.

صیام‌الدین پسرلی، سخنگوی اتاق‌های تجارت و صنایع نیز از افزایش بهای مواد خوراکی در بازارهای کشور نگرانی می‌کند و می‌گوید که برای کاهش بهای مواد خوراکی با بخش خصوصی گفت‌وگو خواهند کرد.

شماری از اعضای مجلس سنا نیز در نشست امروز فیصله کردند که برای کاهش بهای مواد خوراکی در ماه رمضان، باید با بازرگانان کشور گفت‌وگو شود.

اما شماری از آگاهان می‌گویند که بلندرفتن بهای مواد خوراکی در ماه مبارک رمضان در کشور به یک فرهنگ تبدیل شده، در حالی که در دیگر کشورهای اسلامی از روند خریدوفروش مواد خوراکی در بازارها به گونۀ جدی نظارت می‌شود و حتا دولت‌ها تلاش می‌کنند که با واردکردن مواد خوراکی در بازارهای‌شان در ماه رمضان، بهای مواد خوراکی را بیشتر از پیش کاهش دهند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟