افزایش اقدام به خودکشی در بین جوانان دایکندی

  • انتشار: ۲۳ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 31940

مقامات در ولایت دایکندی از افزایش آمار اقدام به خودکشی جوانان، در این ولایت خبر می‌دهند و می‌گویند، هرچند قبلاً بیشتر دختران در این ولایت به خودکشی اقدام می‌کردند؛ اما امسال این معضل در بین مردان نیز رایج شده است.

به گزارش صدای آمریکا؛  براساس ارقام نهادهای دولتی در دایکندی؛ در شش ماه گذشته سال جاری، حدود پنجاه رویداد اقدام به خودکشی را در این ولایت ثبت کرده اند.

جواد دادگر، رئیس دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر دایکندی می‌گوید که اقدام به خودکشی به امری عادی در میان مردم این ولایت مبدل شده است و نمی‌تواند حساسیت‌های اجتماعی را برانگیزد.

آقای دادگر می‌افزاید “از آغاز سال جاری تا حالا ۳۴ رویداد اقدام به خودکشی در دفتر کمیسیون در دایکندی به ثبت رسیده و مورد پی‌گیری قرار گرفته که البته دو رویداد آن خودکشی مؤفق بوده و قربانیان جان خود را از دست داده اند”.

شفاخانه ولایتی دایکندی نیز آمار اقدام به خودکشی جوانان در این ولایت را تکان دهنده می‌خواند. بر بنیاد آمار این شفاخانه، بیشتر کسانی که پس از اقدام به خودکشی برای تداوی به این شفاخانه منتقل شده اند، از ۱۵ تا ۳۰ سال سن دارند.

خان محمد همتا یکی از داکتران شفاخانه ولایتی دایکندی می‌گوید ” امسال ۴۲ نفر از خانم‌هایی که اقدام به خودکشی کرده بودند و۷ نفر دیگر از مردان به این شفاخانه انتقال یافتند که متأسفانه ۲ نفر از این مجموعه جان شان را از دست دادند”.

مقامات صحی در دایکندی می‌گویند که بیشتر افراد با خوردن مرگ موش و تابلیت‌های کیمیاوی در این ولایت به خودکشی اقدام کرده اند.

به گفتۀ داکتر همتا، انگیزه بیشتر این قضایا، اختلافات شدید خانوادگی، بیکاری، سرکوب کردن و شکست عواطف جوانان و افسردگی به عنوان پیامد آن تشخیص شده است.

دایکندی از ولایات کم انکشاف یافته افغانستان است که بیشتر ساکنان آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

آگاهان می‌گویند که دولت می‌تواند با اقداماتی مانند فراهم‌آوری امکانات مورد نیاز برای جوانان، مجازات عاملان خشونت‌ها، از میان برداشتن رسوم ناپسند و ارتقای سطح آگاهی مردم، از پیشرفت این مشکل در این ولایت جلوگیری کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟