افزاش اعتراض ها به اقدام توهین آمیز نشریه شالری ابدو

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۳
  • سرویس: تیتر 1دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 2672

مسلمانان سراسر جهان روز جمعه با برگزاری تظاهرات و تجمعات مختلف اعتراض خود را نسبت به بازنشر کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اکرم (ص) در مجله »شارلی ابدو» اعلام کردند.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از روزنامه مصری الیوم السابع، صدها سودانی روز جمعه در تظاهراتی بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) را از سوی مجله فرانسوی “شارلی ابدو” محکوم کردند.

تظاهرکنندگان که قصد داشتند یادداشت اعتراض خود را به مرکز سفارت فرانسه در خارطوم ارائه دهند با ممانعت پلیس این کشور مواجه شدند.

شرکت‌کنندگان در این تظاهرات همچنین خواستار اخراج سفیر فرانسه از سودان شدند.

این تظاهرات به دنبال فراخوان هیات علمای سودان و از مسجد بزرگ این شهر به سمت مرکز سفارت فرانسه برگزار شد و نیروهای پلیس سودان سفارت و مرکز فرهنگی فرانسه در خارطوم را محاصره کردند تا مانع از هرگونه اقدام خشونت آمیز احتمالی و آشوب شوند.

تظاهر کنندگان شعارهایی علیه دولت فرانسه و اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو سر داده و با خود پلاکارت‌هایی در اعتراض به اهانت به رسول اکرم (ص) حمل می‌کردند.

تظاهر کنندگان در ادامه اعلام کردند: فرانسه از جمله کشورهای معاند اسلام و مسلمانان است و همیشه مسلمانان جهان را با کاریکاتورهای توهین آمیز به خشم می‌آورد.

در فلسطین نیز ده‌ها تن پس از اقامه نماز جمعه در مسجد الاقصی نسبت به اقدامات اخیر مجله شارلی ابدو اعتراض کردند و پرچم فرانسه را آتش زدند.

تظاهر کنندگان که پرچم‌های حماس را در دست داشتند، شعارهایی در مدح پیامبر اکرم (ص) و اعتراض به شرکت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در تظاهرات عمومی پاریس سر دادند.

در الجزایر نیز تظاهرات مشابهی برگزار شد که در پی آن پلیس با تظاهر کنندگان در پایتخت این کشور درگیر شد و تعدادی از نیروهای پلیس در این درگیری‌ها زخمی شدند.

علاوه بر این صدها تظاهر کننده دیگر از جمله چند زن و کودک الجزایری نیز در یک اعتراضات مسالمت آمیز در واکنش به این اقدامات مجله شارلی ابدو، در حالی که تکبیر می‌گفتند، پلاکارت‌هایی با مضمون «من محمد هستم» به زبان‌های فرانسه و عربی در دست داشتند.

هیئت‌ علمای عربستان نیز در واکنش به بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) از سوی مجله فرانسوی به تیراژ سه میلیون نسخه،‌این اقدام را به شدت محکوم کرد و آن را اقدامی در خدمت به افراطی‌هایی که به دنبال بهانه‌ای برای قوم کشی و اقدامات تروریستی هستند، دانستند.

بیانیه هیئت علمای عربستان که تنها مرجع صدور فتوا در این کشور است، دو روز پس از بازنشر کاریکاتورهای موهن به پیامبر اکرم (ص) منتشر شد.

فهد بن سعد الماجد، دبیر کل هیئت علمای عربستان گفت: جریحه دار کردن احساسات مسلمانان جهان به هیچ مساله‌ای کمک نمی‌کند و هیچ هدفی را محقق نمی‌سازد بلکه در نهایت به نفع افراطی‌هایی تمام می‌شود که به دنبال عذر موجه برای اقدامات تروریستی خود هستند.

الماجد افزود: جهان باید احترام متقابل و همزیستی را محقق سازد و این امر هرگز با اهانت به مقدسات مذهبی محقق نخواهد شد.

در اردن نیز نزدیک به 2000 اردنی روز جمعه به خیابان‌های امان رفتند تا اعتراض خود را به اقدام اولین شماره مجله شارلی ابدو که پس از حمله تروریست‌ها به دفتر آن در پاریس منتشر شد و روی جلد آن تصویری از پیامبر اکرم (ص) چاپ شده بود، اعلام کنند.

در این تظاهرات که پس از نماز جمعه برگزار شد اعضایی از گروه اخوان المسلمین و جنبش‌های جوانان به مرکز شهر امان آمدند و در محکومیت تصاویر چاپ شده در مجله شارلی ابدو، شعارهایی سر دادند.

تظاهر کنندگان اردنی تلاش کردند خود را به سفارت فرانسه در این شهر برسانند اما نیروهای امنیتی مانع شدند.

همام سعید، دبیر کل گروه اخوان المسلمین در اردن از دولت فرانسه خواست قانونی برای ممنوعیت انتشار تصاویر از پیامبر اکرم (ص) وضع کند.

وی گفت: از دولت فرانسه می‌خواهیم که فورا قانونی را برای ممانعت از این گونه هتک حرمت‌ها وضع کند و اگر این دولت اقدامی انجام ندهد، در این هتک حرمت‌ها دست دارد و به تبع مردم مسلمان جهان در مقابل افرادی که به پیامبر اکرم (ص) توهین کنند، می‌ایستند.

تظاهر کنندگان اردنی تاکید کردند تا زمانی که سفارت فرانسه از مردم این کشور عذرخواهی نکند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟