افتتاح پنجمین رئاکتور هسته ای پاکستان

  • انتشار: ۱۸ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصادبین الملل
  • شناسه مطلب: 30201

پنجمین رئاکتور هسته‌ای پاکستان روز جمعه با حضور شاهد خاقان عباسی نخست وزیر این کشور افتتاح شد. این رئاکتور باعث توانایی تولید 340 مگاوات برق را دارد و باعث خواهد شد که کمبود برق در اسلام آباد کمتر احساس شود.

شاهد خاقان عباسی نخست وزیر پاکستان روز جمعه پنجمین رئاکتور هسته ای این کشور را که با همکاری چین احداث شده است، افتتاح کرد. دولت پاکستان امیدوار است با راه اندازی رئاکتورهای هسته ای، به زودی به قطع مکرر برق در پاکستان پایان دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پاکستان از جمله اندک کشورهای در حال توسعه است که همچنان برای توسعه انرژی هسته ای پس از فاجعه هسته ای فوکوشیما در سال 2011 تلاش می کنند. این کشور در صدد است به این طریق مشکل کمبود برق را که به هفت هزار مگاوات در زمان اوج مصرف در فصل تابستان می رسد و معادل 32 درصد کل تقاضای برق در این کشور است، حل کند.

رئاکتور چاشما-4 با ظرفیت تولید 340 مگاوات در 250 کیلومتری جنوب غرب اسلام آباد پایتخت پاکستان احداث شده است و چهارمین رئاکتوری است که در چارچوب همکاری بین کمیته انرژی هسته ای پاکستان و شرکت ملی هسته ای چین احداث می شود.

نواز شریف نخست وزیر سابق پاکستان چهارمین رئاکتور هسته ای این کشور را در ماه دسامبر گذشته افتتاح کرده بود. وی به اتهام فساد برکنار شد.

عباسی در مراسم افتتاح پنجمین رئاکتور هسته ای پاکستان بر حل مشکل کمبود برق در پاکستان تاکید کرد. وی افزود طرح های جدید برای تولید 10 هزار مگاوات برق تا ماه جون سال آینده تکمیل خواهد شد.

بخش برق پاکستان سالهاست با مشکل تامین نیاز 200 میلیون شهروند به برق مواجه است و نواز شریف متعهد شده بود تا پایان سال 2018 این مشکل را حل کند.

چین سرمایه گذاری های خود را در پاکستان در چارچوب پروژه ای 46 میلیارد دالری تقویت کرده است که طی آن استان سین کیانگ در غرب چین از طریق یک رشته طرح های توسعه تاسیسات زیربنایی و انرژی و حمل و نقل به بندر گوادر پاکستان متصل می شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟