اعضای کمیسیون مستقل انتخابات خواستار عدم مداخله در امور این کمیسیون شدند

  • انتشار: ۸ حوت ۱۳۹۵
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 18711

اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در نشستی با نام “اولویت‌های کاری کمیسیون‌های انتخاباتی و آگاهی‌دهی نهادهای جامعه مدنی در روند نظارت از انتخابات” گفتند که به کسی اجازه دخالت در استقلالیت انتخابات را نمی دهند.

کمیسیون انتخابات افغانستان، با تأکید از مقامات دولتی و مدنی خواست که در کارهای این کمیسیون مداخله نکنند و هشدار داد که در صورت تهیه‌نشدن فهرست رأی‌دهندگان، انتخابات به بحران خواهد رفت.

بنیاد انتخابات شفاف افغانستان (تیفا) امروز (یکشنبه) کنفرانسی را زیر نام “اولویت‌های کاری کمیسیون‌های انتخاباتی و آگاهی‌دهی نهادهای جامعه مدنی در روند نظارت از انتخابات” در کابل برگزار کرد.

نجیب‌الله احمدزی رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان که در این نشست گفت، به استقلال کاری کمیسیون نباید صدمه وارد شود و به کسی اجازۀ مداخله به کارهای کمیسیون را نخواهد داد.

رئیس کمیسیون انتخابات در مورد فهرست رای دهندگان نیز گفت “فهرست رأی‌دهندگان یک کار مهم تخنیکی برای انتخابات آینده است، ما هم روی آن کار می‌کنیم، چون بدون فهرست رأی‌دهندگان، انتخابات به طرف یک بحران می‌تواند برود. بدون ارزیابی مراکز رأی‌دهی انتخابات می‌تواند صدمه ببیند. ما آماده‌ایم که این کارها را انجام دهیم”.

این درحالی است که هنوز کمیسیون مستقل انتخابات، فاقد رئیس دارالانشا می‌باشد، در حالی که یک‌ونیم ماه پیش، اسامی سه تن را برای گماشته‌شدن در این پُست به ریاست جمهوری فرستاده است.

به باور آقای احمدزی، به هر اندازه که گزینش رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات به تعویق بیفتد، به همان اندازه برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی با تأخیر مواجه خواهد شد.

او از رئیس جمهور خواست که هرچه زودتر از سه تن یکی را به حیث رئیس دارالانشای کمیسیون انتخابات، بگزیند تا روند کاری انتخابات با مشکل برنخورد.

عبدالعزیز آریایی، رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در این نشست گفت با آنکه سران حکومت بر استقلال کاری کمیسیون تأکید دارند؛ اما هنوز میکانیزمی که استقلال را در عمل پیاده کند، چنین چیزی وجود ندارد.

به باور آقای آریایی، امنیت یکی از عوامل بیرونی است که روی روند انتخابات تأثیرگذار است، زیرا به گفتۀ وی، هرگاه امنیت نباشد، نه انتخاباتی برگزار می‌شود، نه نظارتی از آن صورت خواهد گرفت.

او با اشاره بر سراسری بودن، سری‌بودن و شفافیت انتخابات افزود “این آخرین آزمون دموکراسی پیش‌ِروی ماه است که بتوانیم یک انتخابات شفاف و عادلانه را برگزار بکنیم، اگر این آزمون را ما از دست دهیم، این آزمون را قربانی حلقات مشخص، افراد و اشخاص مشخص در حکومت و بیرون حکومت بسازیم، به سوی آن روزی می‌رویم که گلیم دموکراسی از افغانستان برچیده شود”.

با این حال، کمیسیون‌های انتخاباتی افغانستان از نهادهای ناظر بر انتخابات و احزاب سیاسی خواستار همکاری و نظارت دقیق از روند انتخابات شدند.

به گفتۀ مقامات در این کمیسیون‌ها، برگزاری انتخابات شفاف و قابل قبول، در گرو همکاری نهادهای مدنی و احزاب سیاسی است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟