اعضای پارلمان: تصمیم افزایش نیروهای خارجی باید با مشوره نمایندگان مجلس صورت بگیرد

  • انتشار: ۱۵ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: پارلمانتیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 25465

بعد از اینکه ناتو اعلام کرد؛ تعداد نیروهایش را در افغانستان افزایش می دهد، تعدادی از نمایندگان مجلس به این تصمیم حکومت واکنش نشان دادند و آن را خلاف عرف دیپلوماتیک می دانند و می گویند تصمیم افزایش نیروهای ناتو باید در مشوره با پارلمان صورت بگیرد.

برخی اعضای مجلس نمایندگان، تصمیم امریکا مبنی بر اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان را خلاف عرف دیپلوماتیک دانسته، می گویند که این تصمیم باید در مشوره با دولت و شورای ملی صورت بگیرد.

نصرالله صادقی زاده نیلی یکی از اعضای پارلمان گفت با توجه به این که حکومت، نظام و شورای ملی موجود می باشد، آمدن نیروهای خارجی باید با اجازه شورای ملی افغانستان بوده باشد؛ زیرا تصمیم در این مورد یکی از صلاحیت های رییس جمهور افغانستان است، نه از سناتوران امریکایی و وزیر دفاع امریکا که چه تعداد نیرو بفرستد و چه زمان بیرون کند.

به گفتۀ وی، این امور باید از مجرای قانونی صورت بگیرد.

صادقی زاده نیلی افزود: «در حال حاضر ما و شما حکومت داریم و سال ١٣٨٠ نیست که افغانستان فاقد حکومت باشد و خارجی ها در این مورد تصمیم بگیرند که چقدر نیرو داخل افغانستان بیاورند و به چه تعداد ضرورت دارند.»

لطیف پدرام عضو دیگر پارلمان گفت که اظهارات سناتوران امریکایی مبنی بر اینکه خود لازم می دانند نیرو در افغانستان اضافه و یا کم بکنند و یا کلاً از کشور خارج کنند، باید پیش از مطرح شدن همچو موضوعات از طریق رسانه ها با دولت افغانستان در میان گذاشته شود.

وی ابراز امیدواری کرد که در صحبت ها میان اعضای سنای امریکا با دولتمردان افغانستان عرف دیپلوماتیک رعایت شود زیرا تا به حال هم به دولت و هم به شورای ملی توهین شده است و توهین هم از خود حدی دارد.

حفیظ الله بارکزی نیز گفته است که سناتوران امریکایی گفته اند می خواهند شمار سربازان خود را در افغانستان بیشتر کنند، ضرورت به بیشتر کردن سربازان بیرونی نیست و امریکا می تواند راه های دیگری که به صلح و ثبات در افغانستان موثر واقع می شود، دولت و مردم افغانستان را کمک کند.

وی خطاب به اعضای سنای امریکا افزود: «یک زمان شما حدود ١٥٠ هزار نیرو در افغانستان داشتید، چه نتیجه داد که حالا می خواهید ٤ و يا ٥هزار می آورید، بهتر است در جاهایی که مراکز و لانه های تروریسم قرار دارد، فشار بیاورید.»

همایون همایون معاون اول مجلس، از امریکا خواست که به دولت، حکومت، مردم و قانون اساسی افغانستان احترام بگذارد و بدون آن که فیصله مردم و شورای ملی را نداشته باشد، تصمیمی بر اعزام نیروها به افغانستان اقدام نکند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟