اعتراف طالبان به مخفی کردن خبر مرگ «ملاعمر»

  • انتشار: ۱۰ سنبله ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 8961

خبرگزاری اطلس ـ طالبان به مخفی کردن خبر مرگ ملا عمر سرکرده سابق این گروه تروریستی که بیش از دو سال پیش مرده بود، اذعان کرد.

طالبان با انتشار بیانیه ‌ای برای نخستین بار مرگ ملا عمر در ۲۳ آوریل سال ۲۰۱۳ را تایید کرد.

این در حالیست که طالبان تا اواخر ژوئیه گذشته به انتشار اعلامیه های رسمی به نام ملا عمر که از سال ۲۰۰۱ و سرنگونی طالبان از قدرت در کابل در ملا عام ظاهر نشده بود، ادامه می داد.

مقامات طالبان ۳۰ ژوئیه خبر مرگ ملا عمر را تایید کردند ولی امتناع آنها از اعلام زمان دقیق مرگ ملا عمر موجب تشدید اختلافات داخلی میان اعضای این گروه شد و بسیاری از اعضای طالبان سرکردگان گروه را به پنهان کردن خبر مرگ وی تا بیش از دو سال متهم کردند.

جزییات این موضوع در یک زندگینامه درباره ملا اختر منصور، سرکرده جدید طالبان و معاون ملا عمر آورده شده است.

در این بیوگرافی آمده است: برخی اعضای اصلی شورای عالی ‌طالبان و تعدادی از علما به اتفاق تصمیم گرفتند تا خبر  مرگ ملا عمر مخفی بماند و علنی نشود و تنها تعداد اندکی از نزدیکان ملا عمر از این موضوع آگاه شدند.

این بیانیه می افزاید : یکی از دلایل اصلی اتخاذ این تصمیم این بود که سال ۲۰۱۳، سال نهایی جنگ قدرت میان مجاهدین و متجاوزان خارجی محسوب می شد که اعلام کرده بودند تا پایان سال ۲۰۱۴ همه عملیات های نظامی از سوی نظامیان خارجی در افغانستان به پایان خواهد رسید.

طالبان در این بیانیه تاکید کرد: ملا اختر منصور دارای توانایی های رهبری و ارشادی بی نظیری است.

برخی از رهبران طالبان از جمله پسر و برادر ملاعمر از بیعت با ملا منصور سرباز زده و روند انتخاب وی را شتاب زده ارزیابی کردند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟