اعتراض فعالان مدنی با صلح حکومت و حکمتیار

  • انتشار: ۸ جوزا ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 13347

شماری از فعالان مدنی در کابل، با اعتراض به طرح صلح حکومت با حزب اسلامی حکمتیار، از حکومت خواستند عدالت را قربانی نکند و راه محاکمۀ حکمتیار را باز نگهدارد.

نمایندگان این حرکت اعتراضی که از سوی جنبش دادخواهی برای قربانیان جنگ راه اندازی شده بود، در یک نشست خبری در برابر قصر ویران شدۀ دارالامان شرکت کردند.

اعضای این جنبش می گوید “آمدن حکمتیار عدالت را قربانی می کند و دولت باید راه کاری را در پیش گیرد که هم صلح برقرار شود و هم عدالت تامین گردد.”

در بخشی از این نشست، قطعنامه یی صادر شد که درآن آمده است: “ما جمعی از نهادها، فعالان مدنی، نویسندگان، شاعران، هنرمندان و قربانیان، رسما به این پیمان حکومت و حکمتیار اعتراض داریم و از حکومت، سازمان ملل متحد، نهادهای حقوق بشری می خواهیم در آن تجدید نظر کرده تا عدالت به نام صلح قربانی نشود.”

بازماندن راه دادخواهی و محاکمه حکمتیار، و آن عده از اعضای حزب اسلامی که ازآنان به عنوان “جنایتکار” نام برده شده است، بیرون نکردن نام حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، از دیگر خواسته هایی است که این فعالان مدنی در قطعنامه خود گنجانده اند.

حکومت افغانستان، در ۲۹ ثور گذشته اعلام کرد که پیشنویس توافقنامه مصالحه با حزب اسلامی حکمتیار آماده شده و قرار است روی متن نهایی آن، توافق صورت بگیرد.

اعطای مصوونیت قضایی به حکمتیار و اعضای احزب اسلامی و تلاش برای حذف نام وی از فهرست سیاه سازمان ملل متحد، از تعهداتی است که دولت افغانستان سپرده و از جانب مقابل، حزب اسلامی متعهد شده است که جنگ را کنار بگذارد و با پذیرفتن قانون اساسی کشور، به عنوان یک حزب سیاسی فعالیت کند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟