اشرف غنی: هیچ کس نمی تواند از طریق جنگ، خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند

  • انتشار: ۵ میزان ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 31186

رئیس‌جمهور اشرف غنی در نشست مشترک با وزیر دفاع آمریکا و دبیرکل ناتو در کابل گفت که امروز به همه ثابت شده است که هیچ کس نمی ‌تواند از طریق جنگ و خشونت، خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند.

اشرف غنی رئیس‌جمهور  در نشست خبری مشترک با جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا و ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در کابل درباره مواضع جدید افغانستان در منطقه گفت که برای صلح با پاکستان و برقرای صلح در افغانستان تلاش می‌کند.

رئیس جمهور گفت که اکنون زمینه برای ثبات منطقه ‌ای فراهم شده و هدف ما این است که این ثبات منطقه‌ ای شکل نهایی بگیرد. این به ما فرصتی می‌ دهد تا زمینه‌ های ایجاد صلح آمیز منازعات را جستجو کنیم. ما خواهان دنبال کردن صلح در دو محورهستيم يکى صلح با پاکستان که از طريق گفتگوى دولت با دولت بدست خواهدآمد مخصوصا با اين ديد که ثبات درافغانستان به ضرر هيچ کشورى ديگرى نيست و باالعکس ثبات افغانستان مى تواند زمينه انکشاف اقتصادى منطقه را فراهم سازد.

محور دوم صلح، صلح بین الافغانی است، امروز به همه ثابت شده است که هیچ کس نمی ‌تواند از طریق جنگ و خشونت خواست خود را بر مردم افغانستان تحمیل کند. بدون شک بهترین راه حل مذاکره است که بین افغان‌ها صورت بگیرد و حکومت افغانستان همیشه این آمادگی را داشته است.

وی گفت که درخواست من از همه طرف‌های درگیر این است که شرایط جدید را درک کنند و با تدبیر از این فرصت استفاده کنند.

آقای غنی گفت نیروهای ما روز به روز قوی‌تر می ‌شوند و توانایی شان برای دفاع از مردم افزایش می ‌یابد و کسانی که نمی ‌خواهند به پروسه صلح بپیوندند به انزوا خواهند رفت و محکوم تاریخ خواهند شد، اين فرصت خوب است و اين فرصت را نبايد از دست داد.

وی گفت: صلح زمینه ساز مقابله قوی‌تر ما با تروریسم بین ‌المللی و نیز پرداختن به برنامه ‌های انکشافی و محو فقر و تامین رفاه مردم خواهد بود. بخاطر ثبات منطقوی از همسایه‌ های دور و نزدیک خود از هند تا روسیه می ‌خواهيم تا در تجدید اجماع منطقوی سهیم شوند خصوصا اینکه خطر تروریسم هنوز از بین نرفته و بلکه جدی‌تر شده است. مبارزه موثر عليه تروريزم نيازمند اجماع منطقوى و جهانى است بايد این خطر جدی گرفته شود. اگر روند صلح با طالبان به سرانجامی برسد مقابله با تروریزم بین ‌المللی جهت موثر خود را پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهور اضافه کرد؛ اکنون طالبان در دو راهی سرنوشت سازی قرار دارند یا قرار گرفتن در خدمت سیاست بیگانگان و همراهی با تروریسم بین ‌المللی و بستر سازی برای رشد آنان که محکوم به نابودی هستند، و یا تصمیم بگیرند که به جنگ و خشونت پایان داده و به صلح و آبادی کشور خود سهیم شوند.

این نشست در حالی در کابل برگزار می‌شود که همزمان با ورود وزیردفاع آمریکا و دبیرکل ناتو بیش از 20 راکت توسط طالبان به نزدیکی میدان هوایی کابل اصابت کرد.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟