اشرف غنی: مشکل مواد مخدر، جهانی است و بیشترین پول را قاچاقبران بین المللی بدست می آورد

  • انتشار: ۱۵ ثور ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعی
  • شناسه مطلب: 12771

 

اشرف غنی، رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه یک مرکز درمان معتادین گفت: مشکل مواد مخدرجهانی است و بیشترین پول را قاچاقبران بین المللی بدست می آورند و از هر مملکت که مواد مخدر می گذرد و یا آنرا مصرف می کند، این قاچاقبران مسئول هستند.

رئیس جمهوری اضافه کرد که قاچاقچیان و تولیدکنندگان مواد مخدر باید به عنوان عوامل اصلی اعتیاد سرکوب شوند.

اشرف غنی در مراسم گشایش این مرکز، اعتیاد را در کنار فقر، بیکاری، مهاجرت و آوارگی داخلی، یکی از پنج “مشکل ملی” افغانستان دانست و گفت که مساله اصلی، نوع دیدگاه موجود نسبت به تولید مواد مخدر است.

او افزود: “برای سال‌ها ما در فضای عدم اعتراف بودیم. چهارده سال پیش هر بار که مسئله مواد مخدر مطرح می‌شد، می‌گفتند این مشکل ما نیست. ما تولید می‌کنیم، تولیدش حرام است، اما مجبوریم تولید کنیم صادرش می‌کنیم برای دیگران و خودمان معتاد نمی‌شویم.”

آقای غنی تاکید کرد: “یک اقلیت کوچک اکثریت مردم افغانستان را گروگان گرفته است. قاچاق‌بران و تولیدکنندگان مسئول این مرض و مسئول این مسئله هستند. آن‌ها باید سرکوب شوند.”

اخیرا دولت افغانستان صدها معتاد را از شهر کابل جمع کرد و در مرکز درمان و آموزش معتادان تحت درمان قرار داده است.

مرکز جدید درمان معتادان که مرکز “احیای امید” نامیده شده، در شرق شهر کابل واقع است و پیش از این یکی از پایگاه‌های اصلی نیروهای بین‌المللی تحت فرمان ناتو موسوم به اردوگاه فونیکس بود.

افغانستان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان مواد مخدر، بخصوص تریاک است و بیش از11% مردم معتاد به مواد مخدر است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟