اشرف غنی: طالبان را به عنوان یک حزب سیاسی قبول داریم

  • انتشار: ۹ حوت ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 37564

دومین نشست پروسه کابل با اشتراک نمایندگان حدود ۲۵ کشور در کابل شروع شد. اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان طرح صلح با محوریت افغانستان را در این نشست برای نمایندگان کشورهای جهان و منطقه ارائه کرد.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه با افتتاح این نشست خطاب به طالبان گفت که حالا وقت تصمیم گیری فرارسیده و اگر می‌خواهند کشورشان را آباد کنند، به پروسه صلح بپیوندند. آقای غنی گفت: «ما این پیشنهاد را بدون قید و شرط پیشنهاد می‌کنیم.»

براساس طرح دولت افغانستان، مذاکرات صلح در سه مرحله انجام خواهد شد و در تمام این مراحل نمایندگان زنان نیز اشتراک خواهند داشت.

در ابتدا تعیین چوکات سیاسی برای صلح، سپس اعلام آتش بس و بعد از آن به رسمیت شناسی طالبان به عنوان یک جریان سیاسی از پیشنهادات حکومت افغانستان است. در این پیشنهادات آمده است که قرار است سپس اعتماد سازی به وجود آید و راه برای انتخابات آزاد و عادلانه هموار شود، و در صورت نیاز براساس پیشبینی خود قانون اساسی، این قانون تعدیل گردد، و زمینه قانونی برای رهایی زندانیان طالبان فراهم شود.

به رسمیت شناختن دولت افغانستان، احترام به حاکمیت قانون، فراهم شدن زمینه برای اصلاحات و تدابیر اساسی برای برگشت مهاجرین و انکشاف متوازن نیز بخشی از مواد طرح صلح حکومت افغانستان است. همچنین تامین امنیت طالبانی که به پروسه صلح می‌پیوندند و زمینه کار و زندگی برای جنگجویانی که به پروسه صلح می‌پیوندند نیز قرار است براساس این طرح فراهم گردد. براساس این طرح جنگجویان خارجی‌ای که در افغانستان می‌جنگند باید از لیست آنانی که به پروسه صلح می‌پیوندند، خارج شوند.

رئیس جمهور غنی گفت: «نظرات طالبان در نظر گرفته می‌شوند و برسر آجندای مذاکرات به توافق می‌رسیم تا بعدا برای عملی کردن آن اقدام کنیم.»

آقای غنی با تقدیر از کمک‌های سخاوتمندانه جامعه جهانی از تمام‌کشورهای حامی افغانستان خواست تا از راه‌های سیاست و دیپلوماتیک به صورت هماهنگ از روند صلح و ثبات در افغانستان حمایت کنند. رئیس جمهور افغانستان از کشورها و سازمان‌های منطقه نیز خواست تا در چوکات پروسه کابل حکومت را در رابطه به صلح با طالبان به شکل هماهنگ حمایت کنند.

براساس این طرح، در مورد یک افغانستان باثبات و منافع آن با پاکستان نیز به شکل دولت با دولت مذاکره خواهد شد تا حمایت و هماهنگی آن کشور در مذاکره و صلح با طالبان به دست آید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟