اشرف غنی: شاه امان الله خان قهرمان ملی است

  • انتشار: ۲۲ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 28846

اشرف غنی احمدزی، رییس جمهور، روز گذشته در سخنرانی اش در ارگ، دوبار با تاکید، شاه امان الله خان را قهرمان ملی خطاب کرد. این در حالی است که او چند بار دیگر هم با تاکید امان الله خان را قهرمان ملی خوانده بود که با واکنش‌هایی هم در میان مردم مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری اطلس به نقل از ماندگار، تاکید آقای غنی، بر این موضوع این می رساند که او به شکل اشتباهی یا ناخواسته چنین سخنی نگفته است؛ بلکه او می‌خواهد که به این نکته روی هر دلیلی تاکید کند. این اظهارات غنی با واکنش هایی مواجه شده است.

منتقدان می‌گویند که آقای عبدالله از آدرس جهاد و مقاومت از از کنار قهرمان ملی و به عنوان همکار نزدیک او، مورد حمایت مردم قرار گرفت و به موقف کنونی دست یافته است و باید به همین دلیل پاسدار ارزش‌های ملی مردم باشد.

آقای غنی در حالی امان‌الله خان را قهرمان ملی خطاب می‌کند که او در نزد مردم افغانستان به عنوان غازی و بانی استقلال شناخته شده است و نیازی به لقب بیشتری ندارد؛ اما احمدشاه مسعود به دلیل جهاد و مقاومتش در برابر ارتش سرخ و تجاوز پاکستان این لقب را به شکل رسمی از لویه جرگه قانون اساسی به دست آورده است و نیز فرمان رییس جمهور پیشین در این مورد صادر شده است.

جدا از این دو مورد، به باور منتقدان آقای غنی، احمدشاه مسعود در ذهن مردم افغانستان و جهان به عنوان یک قهرمان شناخته شده است.

محمداشرف‌ غنی در تجلیل از روز جهانی جوانان با تاکید بر مبارزه با فساد اداری گفت که تاریخ برای هر نسل یک رسالت را تعیین می‌کند و رسالت جوانان این است که فساد را پایان ببخشید.

آقای غنی در این نشست که روز گذشته، در ارگ برگزار شده تاکید کرد که جوانان در هر نقطه افغانستان و هر روز قربانی می‌دهند تا موجودیت شما{جوانان} در این تالار تضمین شود.

به گفتۀ غنی دشمن می‌خواهد که ما تنها روی مسایل امنیتی فکر کنیم؛ اما باید بدانند که مردم افغانستان چند بعدی، به امنیتی، اقتصاد و معارف فکر می‌کند و در این راه با سرعت تمام به پیش می‌روند.

او خطاب به مخالفان سیاسی اش گفت: “از تقسیم چه نتیجه گرفته اید؟ جواب ۴۰ سال تقسیم را بدهید. پیام شما پیام مرگ، بربادی، پیام حمله بر نمازگزاران پیام قتل و کشتار مردم بی دفاع است. اگر فکر می کنید ما خشکه محاط هستیم از یاد نبرید که ما قلب آسیا هستیم و پیام ما، پیام زنده‌گی، آبادی و پیشرفت کشور است”.

به گفتۀ او: اکثریت جمعیت این سرزمین را زنان، جوانان و فقرا و افراد بی‌بضاعت تشکیل می‌دهد و تا زمانی‌که این سه قشر به آسایش و رفاه نرسد، افغانستان به ثباب دست پیدا نخواهد کرد بنابراین، نباید خود را فریب دهیم.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟