استراتژی که اعلام نمی شود!

  • انتشار: ۱۴ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 1سیاست
  • شناسه مطلب: 28215

بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و بحث هایی مبنی بر تدوین استراتژی جدید این کشور برای افغانستان، اما هنوز این استراتژی برای بهبود وضعیت امنیتی افغانستان آماده نشده است.

با روی کار آمدن رییس‌جمهور ترامپ، اعلام شد که کاخ سفید استراتژی جدید در مورد افغانستان می‌سازد و آن را رسانه‌ای می‌کند. آقای ترامپ به وزارت دفاع امریکا صلاحیت کامل داد تا در مورد شمار نیروهای امریکایی در افغانستان تصمیم بگیرد.

گزارش‌های رسانه‌های امریکایی نشان می‌دهد که بلندپایه‌گان ایالات متحده در مورد افغانستان اختلاف نظر جدی و عمیق دارند. به نقل از رییس‌جمهور ترامپ، گزارش شده است که فرمانده برحال نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان باید به فرمانده جدید جا خالی کند. گزارش‌هایی هم نشر شده است که یکی و دو شرکت خصوصی امنیتی امریکایی به رییس‌جمهور امریکا پیشنهاد کرده‌اند که ماموریت مستشاری و کمکی ناتو در افغانستان را به آنان بسپارد. این شرکت‌ها گفته‌اند که با قیمت ارزان می‌توانند این ماموریت را اجرا کنند. به نظر آنان خصوصی‌سازی ماموریت افغانستان به سود امریکا است.

علی رغم وضعیت امنیتی بد در افغانستان، استراتژی جدید اردوی ایالات متحده امریکا در این کشور به تعویق افتاده است. قرار بود این استراتژی در اواسط ماه جولای امسال به کانگرس ارائه این کشور ارائه گردد.

جیمز ماتیس وزیر دفاع ایالات متحده روز جمعه گفت که این موضوع هنوز هم نیاز به بحث و ملاحظات دارد. ماتیس در ادامه گفته است که او می خواهد اطمینان حاصل کند و یک “درک کامل” داشته باشد که وضعیت نهایی این استراتژی چگونه باید باشد. ماتیس اضافه کرده است که او می خواهد قبل از تصمیم گیری تاکتیکی، منتظر دستور رئیس جمهور ترامپ باشد.

قرار بود ماتیس استراتژی اش برای افغانستان را تا اواسط ماه جولای به کانگرس ارائه دهد. ارسال چندین هزار سرباز اضافی یکی از مسایل مورد بحث در استراتژی جدید ایالات متحده برای افغانستان بود. گفته شده است که ترامپ احتمالا در قبال این امر نگرانی هایی دارد. رسانه های امریکایی گزارش دادند که رئیس جمهور ترامپ در قبال پیشنهادات مشاوران امنیتی و نظامی اش دلخور شده است. بر اساس گزارش رسانه امریکایی “وال استریت ژورنال”، در کاخ سفید در حال حاضر حتی در مورد امکان خروج نیروهای نظامی از افغانستان نیز بحث می شود.

وضعیت امنیتی در افغانستان به شدت تغییر کرده و رو به خرابی نهاده است. تنها در روزهای گذشته، طالبان با حملات شان در افغانستان، چندین تن از نیروهای امنیتی محلی و بین المللی را در چندین ولایت کشته اند.

از ماه اکتوبر سال 2001 ایالات متحده امریکا با نیروهای نظامی اش در افغانستان حضور فعال دارد. ماموریت رزمی بین المللی در افغانستان بعد از مدت کوتاه، پس از حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 در نیویارک و واشنگتن آغاز گردید. از سال 2014 مأموریت ناتو در این کشور محدود به آموزش نیروهای نظامی افغان گردیده است.

با این حال، ارتش ایالات متحده امریکا یک ماموریت رزمی مستقل را در افغانستان هنوز پیش می برد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟