استراتژی جدی آمریکا با انتقاد چین و استقبال هند روبرو شد

  • انتشار: ۱ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 29341

اعلام استراتژی جدید آمریکا در قبال افغانستان، واکنش‌های زیادی به دنبال داشت که از یک طرف چین که متحد پاکستان است، به این استراتژی واکنش منفی نشان داده و هند از آن استقبال کرده است.

دونالد ترامپ دوشنبه‌شب(۳۰ اسد) در یک سخنرانی خطاب به مردم آمریکا راهبرد تازه خود را اعلام کرد و گفت ادامه مبارزه با تروریسم، کمک به دولت افغانستان و عدم تعیین جدول زمانی برای این مبارزه را در دستور کار دولت آمریکا قرار می‌دهد.

این استراتژی همچنین بر اعمال فشار بر پاکستان برای از بین بردن “پناهگاه‌های امن تروریستی” در خاک خود و مبارزه با تروریسم و تشویق هند برای کمک به تامین امنیت در منطقه و همکاری با دولت افغانستان تاکید می‌کند.

دولت چین به بخشی این استراتژی که از وجود “پناهگاه‌های امن تروریستی” انتقاد می‌کند، واکنش منفی نشان داده و سخنگوی وزارت خارجه این کشور گفته که پاکستان خط مقدم جبهه مبارزه با تروریسم است و قربانی‌های بزرگی در این راستا داده است.

هوها چونینگ، سخنگوی وزارت خارجۀ چین، از جامعۀ جهانی خواسته است تا تلاش های ضد تروریستی از جانب پاکستان باید کاملاً درک و در نظر گرفته شود.

این مقام حکومت چین با تقدیر از اقدامات اسلام آباد، بیان کرده که “پاکستان فعالانه تلاش ورزیده و سالها در مبارزه با تروریسم قربانی های بزرگ را متقبل شده و بخاطر صلح و ثبات منطقوی، همکاری های زیاد کرده است.”

پاکستان متحد منطقه‌ای چین شمرده می‌شود و در رقابت با هند با پاکستان وجه مشترک دارد. در استراتژی تازه آمریکا از هند خواسته شده که در مبارزه با تروریسم در افغانستان نقش برجسته‌تری به عهده گیرد.

اما هند از استراتژی جدید آمریکا حمایت کرده است، وزارت خارجه هند در این باره چنین گفته است: «ما از تصمیم ترامپ برای تقویت تلاش‌ها در کار رسید‌گی به چالش‌ها در افغانستان و مبارزه با تروریستان که در کشور دیگری از پناهگاه‌های امن لذت می‌برند، استقبال می‌کنیم.»

استراتژی تازه آمریکا پس از هفته‌ها رایزنی میان تیم امنیتی دونالد ترامپ اعلام شده است. پیش از این گفته می‌شد که ممکن است رئیس جمهوری به تقاضا فرمانده کل نیروهای بین‌المللی در افغانستان شماری نیرو به این کشور اعزام کند.

اما آقای ترامپ هیچ شمار مشخصی درباره حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان اعلام نکرد و علاوه بر آن به جدول زمانی مشخصی درباره مبارزه با تروریسم یا خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان هم اشاره‌ای نکرد.

همچنین وزارت خارجه پاکستان با پخش خبرنامه‌ای نوشته است که سفیر آمریکا در اسلام‌آباد در مورد استراتژی جدید رئیس‌جمهوری ترامپ به وزیر خارجه پاکستان توضیح ارایه کرده و گفته است که وزیر خارجه آمریکا در چند روز آینده با همتای پاکستانی‌اش می‌خواهد دیدار کند و گفت‌وگوی عمیق‌تری در مورد روابط دو کشور داشته باشند.

در این خبرنامه آمده که وزیر خارجه پاکستان یکبار دیگر از تمایل پاکستان به صلح و ثبات در افغانستان تاکید کرده است. او همچنین از فداکاری‌های عظیم پاکستان در بارزه علیه تروریسم یاد کرد. خبرنامه افزوده که پاکستان تمایل دارد با جامعه بین‌المللی در از بین بردن تهدید تروریسم یک‌جا کار کند.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟