از فرصت های گردش‌گری بامیان تا تمرکز روی زنان سرمایه گذار این ولایت

  • انتشار: ۱۵ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 28326

والی بامیان و وزیر انکشاف دهات هم‌زمان با آغاز برنامه اهداء چک برای آغاز سرمایه گزاری، با شماری از باشندگان روستایی در قریه‌ی دره اژدر بامیان دیدار و مشکلات آنان را از نزدیک شنیدند. این دو مقام حکومت افغانستان، به مردم دره اژدر گفتند که بهبود وضعیت زندگی روستانشینان در اولویت کاری حکومت، قرار دارد.

سرمایه گزاری مقطعی

برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی بامیان دربر گیرنده ۹۰۰ گروه پس انداز، بشمول ۴۷۰ گروه زنان است که در سطح ۴ واحد اداری ولایت بامیان ایجاد شده و خانواده ها را به لحاظ اقتصادی تقویت می‌نماید. عضویت این گروه ها را به تعداد ۹۸۰۰ زن و مرد روستایی کسب کرده است. مجموع پول کمک شده توسط وزارت احیا و انکشاف دهات به این برنامه، ۵۶ میلیون افغانی است. وزیر احیا و انکشاف دهات گفت: “این برنامه در ۵ ولایت عملی شده است و ما تلاش داریم تا از سال نو این برنامه را ملی ساخته و در ۱۵ ولایت کشور ایجاد کنیم.”

نصیر احمد درانی افزود، تا زمانی که سکتور خصوصی در افغانستان رشد نکند، امکان ندارد که رشد حقیقی در کشور ظاهر شود. آقای درانی گفت، که تا اکنون در ولایت بامیان تنها در ۴ واحد اداری، این وزارت ۲۴ میلیون افغانی را به شکل کمک‌های مقطعی در گروه‌های پس انداز کمک کرده اند.

وزیر احیا و انشکاف دهات گفت، در سطح افغانستان ۵۰۰۰ گروه ایجاد شده و از این میان تنها در ولایت بامیان ۹۰۰ گروه پس انداز وجود دارند که از این میان، ۴۰۰ گروه آن‌، مربوط به زنان است. دربرنامه‌ی پس انداز روستایی برای ۱۱ اتحادیه در سراسر ولایت بامیان، چک بالاتر از دو صد هزار افغانی توزیع می‌گردد.

وزیر انکشاف دهات با اشاره به موفقیت های زنان تجارت پیشه در بامیان گفت، زنان این ولایت نمونه خوبی از رشد و تلاش است که نه تنها برای خانواده های آن، بلکه برای آینده افغانستان می تواند موثر باشد.

تعهد برای توسعه تجارت کوچک

محمدطاهر زهیر، والی بامیان گفته است که اداره محلی بامیان برای رشد و توسعه تجارت کوچک و متوسط متعهد است و برنامه‌های جدی در این راستا با هم‌کاری دیگر نهادهای حکومتی روی دست دارد. او گفت: بامیان از ولایاتی است که استعداد توسعه این برنامه را دارد و باید از سوی نهادهای دولتی و خصوصی، بگونه جدی حمایت شود.

از سوی دیگر، بانوان تجارت پیشه در بازارچه هنر، در دیدار شان با مسوولان گفتند، در دو سال اخیر با کمک‌های مقامات محلی بامیان، بخش صنایع روستایی و وزارت انکشاف دهات، تجارت آنان پیشرفت‌ چشمگیری یافته است.‌

دراین برنامه، زنان تجارت پیشه بامیان، مشکلات و دست‌آورد های‌شان را با والی بامیان و وزیر انکشاف دهات شریک ساختند. این بانوان تجارت پیشه در دیدار با والی و وزیر انکشاف دهات گفتند که در دو سال اخیر با راه اندازی برنامه‌های انکشاف صنایع روستایی برای صدها زن در بامیان، شغل ایجاد گردیده است.

گام‌های بلند برای سرمایه گزاری بزرگ

شماری از سرمایه گزاران کوچک در بامیان می‌گویند، این کمک‌ها می‌تواند زمینه‌ساز سرمایه‌گزاری‌های بیشتر و بزرگ‌تر در کشور و به‌ ویژه در بامیان گردد. به گفته آنان توزیع این پول‌ها برای آنان کمک می‌کند تا آن‌ها خودکفا شده و برای مردم اشتغال‌زایی کنند.

به‌گفته مسوولان، سرمایه‌گزاری های جدید شامل چندین مرکز تولیدی در بخش‌های مختلف است که می‌تواند پله‌های اول برای توسعه تجارت آنان باشد. آنان از دولت خواستند که کمک‌های بیشتر را برای سرمایه‌گزاری‌های بیشتر در کشور اختصاص دهند و در شهرهای امن سرمایه‌گزاری بیشتر کنند.

تجارت پیشه های کوچک بامیان می‌گویند، در صورتی که از آن‌ها و کارهای آن‌ها حمایت شود، در آینده نزدیک می‌توانند برای رشد و توسعه تجارت شان در این ولایت برنامه ریزی نمایند تا برای شهروندان بامیان زمینه شگوفایی اقتصادی را فراهم نمایند. آغاز تجارت آرزوی صنعت کاران بامیانی است که بر اساس وعده والی و وزیر انکشاف دهات، تحقق پیدا خواهد کرد.

نبود استراتیژی فرصت‌ ساز

افغانستان دارای بهترین فرصت‌های سرمایه‌گزاری است. از سرمایه گزاری های بزرگ تا صنایع کوچک، اما عدم توجه به رشد صعنت و تولیدات داخلی و در کنار آن نبود توجه به سرمایه گزاری‌های کوچک، سبب شده است که مشکلات در اقتصاد مردم و خانواده ها بیشتر گردد. اما توجه نسبی و عملی شدن برنامه های از این دست، نشان داده است که در صورت حمایت از سرمایه گزاری های کوچک در افغانستان، این کار می تواند تاثیرات فوق العاده بر اقتصاد خانواده ها، ولایات و در کل با گسترش آن، تاثیرات خوب روی اقتصادی ملی داشته باشد.

ضعف زیرساخت‌های تولیدی، متکی بودن افغانستان به واردات کالاهای اساسی و غیراساسی، نقش کمرنگ دولت افغانستان در تامین مایحتاج مردم و نظارت بر قیمت‌ها، تعداد اندک کارخانجات تولیدی و اینکه بازار این کشور، همه نشان از نبود یک استراتیژی فرصت ساز در افغانستان است که حکومت افغانستان هنوز قادر به ایجاد آن به صورت گسترده نشده است.

این در حالیست که بازرگانان، علاقه‌مند به ایجاد کارخانه و تولید کالا در این کشور ‌اند و در حوزه‌های مختلف از جمله مواد غذایی، مواد بهداشتی، لوله‌های آب‌رسانی سبک و برخی محصولات حوزه ساختمان سازی و زراعت سرمایه گزاری هایی صورت گرفته است. اما نبود حمایت از سوی دولت و نبود مصؤونیت برای سرمایه گزاری، سبب شده تا بیشتر سرمایه گزاران، جرأت سرمایه گزاری در افغانستان را از دست دهند و این کار را به معنای واقعی ریسک قلمداد کنند.

تولیدات داخلی در برابر کالای خارجی

وضعیت تجارت در افغانستان روزگار بدی دارد و در حال حاضر و براساس آمارها، ۹۶ درصد کالاهای مصرفی شهروندان کشور وارداتی است و این روند افغانستان را به یک جامعه مصرفی تبدیل کرده است. در حال حاضر بیشتر کالای مورد نیاز شهروندان افغانستان از ایران، پاکستان و چین وارد می‌شود.

حکومت تاهنوز یک استراتیژی جدی برای محدود کردن واردات کالا از خارج روی دست ندارد و تولید کنندگان داخلی از سرازیر شدن کالا های خارجی شکایت دارند. تولید کنندگان داخلی می‎گویند در صورتی که دولت برنامه جدی برای حمایت از سرمایه گزاری کوچک را روی دست داشته باشد، آنان می‌توانند در بسیار موارد، کالا های مورد نیاز را در داخل و با کیفیت عالی برای شهروندان افغانستان تولید کنند.

هرچند این گونه برنامه های که در بامیان ایجاد شده و روی آن تمرکز صورت می‌گیرد، نمونه‌ای خوبی است که اگر دولت به حمایت از همین سرمایه گزاران کوچک هم ادامه بدهد، در آینده نزدیک این افراد کارهای بزرگ تر و سود آور تری را ایجاد خواهند کرد که هم زمینه ایجاد شغل بیشتر برای شهروندان افغانستان ایجاد می‌گردد و هم روی اقتصاد ملی افغانستان تاثیر می گذارد.

چالش های صادرات صنایع دستی

صنایع دستی تولید افغانستان، در بخش های مختلف از کیفیت بالا و عالی برخورد دار است. اما نبود سهولت های اولیه و نبود بازار مناسب برای عرضه این صنایع، در بسیاری موارد در سالهای گذشته سبب شده است که صنعت کاران دست از تولید بردارند.

اکنون والی بامیان برای تولید کنندگان کوچک در این ولایت وعده می دهد که برای صادرات تولیدات آنان گام‌های بلندی برداشته خواهد شد. به گفته او، تولیدات بازرگانان افغانستان از کیفیت و طراحی عالی برخور دار است و در بیرون از کشور علاقه مندان زیاد دارد.

زهیر از کشورهای کمک کننده خواست که برای معرفی تولیدات افغانستان، بازرگانان افغانستان را حمایت کنند تا آنان بتوانند صنایع شان را در کشورهای اروپایی به فروش برسانند. با این حال تولید کنندگان داخلی می‌گویند، اگر حمایت دولت وجود داشته باشد، آنان می‌توانند در بازار جهانی رقابت کنند و تولیدات شان را برای فروش به کشورهای خارج نیز انتقال دهند.

نرگس میرزایی

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟