از رفاه عمومی تا ساده‌زیستی

  • انتشار: ۱۶ سنبله ۱۳۹۶
  • سرویس: دسته بندی نشده
  • شناسه مطلب: 31045

به طور عموم، بیشتر مقامات و مسئولان کشورهای خارجی، بی‌تکلف اند. فرقی نمی‌کند که این مقام مسئول، نخست‌وزیر جاپان یا همسر ولیعهد دانمارک و یا هم یک شهزاده انگلیسی باشد. آن‌ها شاید در محیط پرتجمل بزرگ شده باشند اما ساده‌زیستی را نیز از کودکی آموخته اند.

طبعاً همه سیاست‌های سران کشورهای خارجی و غربی در قبال کشورهای در حال توسعه، مورد تأیید نیست اما این دلیل نمی‌شود که از برخی رفتارهای پسندیده مثل ساده‌زیستی آنان، چشم‌پوشی کنیم. البته در این میان تعدادی از سران کشورهای غربی نیز تجملاتی اند که از بحث ما خارج است.

برای درک بیشتر موضوع، چند تصویر از شخصیت‌ها و مقام‌های کشورهای خارجی را انتخاب کرده‌ام. تصویر اول متعلق به شاهزاده «ویلیام» نوه ملکه انگلیس است که هفته گذشته، دست «جورج» فرزند چهارساله‌اش را گرفت و به مدرسه برد.

در تصویر دوم، نخست‌وزیران جاپان و بریتانیا در ایستگاه قطار شهر کیوتو جاپان دیده می‌شوند تا مثل بقیه مردم، سوال قطار شوند. آنان برای رسیدن قطار به منظور سفر به توکیو و صرف شام، منتظر اند.

تصویر سوم، ساده‌زیستی پرنسس «ماری» همسر ولیعهد دانمارک را نشان می‌دهد. در این تصویر، ماری 44 ساله، با استفاده از دوچرخه و بایسکل، دو قلوهای خود را در سبد جلوی آن نشانده و به خانه می‌برد. او حتی در فصل زمستان نیز به همین روش و بدن هیچ تشریفات، دوقلوهای خود را به مناسبت‌های مختلف، حمل می‌کند.
یکی دیگر از مقامات ساده‌زیست کشورهای غربی، «مارک روته» نخست وزیر لیبرال هلند است که در تصویر چهارم دیده می‌شود. وی برای حضور در محل کار خود از دوچرخه استفاده می‌کند.

حالا که حرف از ساده‌زیستی مقامات کشورهای خارجی به میان آمد، بی‌انصافی است که از «خوزه موجیکا» رییس جمهور اروگوئه با فولکس قدیمی‌اش، یادی نکنیم. رییس جمهور سوسیالیست این کشور کوچک واقع در جنوب شرقی آمریکای جنوبی، 90 درصد از حقوق ماهانه خود را صرف امور خیریه می‌کند. موجیکا در تصویر5، در یک خانه روستایی در حومه شهر «مونته ویدئو» پایتخت اروگوئه که از همسرش است، زندگی می‌کند.

شاید برای یک نفر عادی، ساده‌زیستی هنر نباشد اما برای یک مقام دولتی که همه امکانات برایش فراهم است، هنر است. شما هم می‌توانید ساده‌زیستی مقامات ساده‌زیست را با زندگی رهبران و حاکمان خود، مقایسه کنید.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟