از دین‌ستیزی شخصی تا دین‌گریزی عمومی

  • انتشار: ۳۰ عقرب ۱۳۹۶
  • سرویس: دین و اندیشه
  • شناسه مطلب: 33484

تا چندی قبل، اگر از موج فزاینده دین‌گریزی و دین‌ستیزی در جامعه هزاره هشدار می‌دادیم با موجی از مخالفت و تهمت‌های فراوان روبرو می‌شدیم که شما چرا به جامعه دیندار هزاره تهمت می‌زنید!

آن‌ها درک نمی‌کردند که این هشدارها غرض‌ورزانه نیست بلکه خیرخواهانه و برای جلوگیری از به قهقرا رفتن جامعه است.

حتی زمانی‌که از اسد بودا و دار و دسته عزیز رویش و… برایشان مثال‌های عینی می‌آوردیم نهایتا پاسخ‌شان این بود که این‌ها افراد خاصی هستند که تعدادشان به انگشتان دست نمی‌رسد و هیچ نفوذی در جامعه ندارند و ما هم آن‌ها را تایید نمی‌کنیم اما غافل از اینکه این حرکت خزنده روزی به طوفانی کوبنده تبدیل خواهد شد.

اگر تا دیروز دین ستیزی در جامعه هزاره محدود به پروفایل فیسبوک اسد بودا و نئونصری‌ها بود با برپایی جشن عروسی در روز شهادت امام‌رضا(ع) بدنه جامعه هزاره و عموم مردم وارد این کارزار شدند و اولین گل را تیم دین‌ستیزان به دروازه دین‌داران (یا مدعیان دین‌داری) وارد کردند.

این پروسه چند دهه پیش آغاز شد و امروز در حال ثمر دادن است: رواج دین گریزی و دین ستیزی در جامعه هزاره و جایگزین کردن بت‌های جدید و شبه‌دین‌هایی مانند مزاری و ارزش‌های قومی در راستای کسب منفعت یک گروه خاص(مقایسه کنید بین واکنش مردم نسبت به رویداد بت مزاری که احتمالا فردی بوده است و جشن عروسی در روز شهادت امام رضا که کاملا برنامه‌ریزی شده و سازماندهی شده صورت گرفته است) . و این ممکن نبود مگر با تقدس‌زدایی از دین و باورهای دینی(با توهین و به‌سخره گرفتن باورهای دینی) که این مرحله به خوبی توسط شبه‌روشنفکران در جامعه هزاره عملی شد و اینک در جامعه‌ای که بر اثر تقدس‌زدایی حساسیت‌های مذهبی در آن فروکش کرده است به‌راحتی می‌توان فاز جدید عمومی نمودن دین‌ستیزی و دین‌گریزی را استارت زد.

سید مهدی علوی

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟