از آغاز سال 2015 تاکنون بیش از 620 هزار نفر در داخل افغانستان در نتیجه جنگ های داخلی آواره شدند

  • انتشار: ۲۱ جدی ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 1
  • شناسه مطلب: 16898

بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، که به نشر رسیده است، رقم آوارگان جنگ در داخل افغانستان از آغاز سال ۲۰۱۵ تا حال به بیش از ۶۲۰ هزار تن بالا رفته است.

به اساس این گزارش در کمتر از یک ماه گذشته حدود ۴۰ هزار تن دیگر در افغانستان مجبور به ترک محلات خود شده اند.

به گزارش دویچه وله؛ پیش از سال ۲۰۱۵ بیشتر از ۱،۲ میلیون افغان در کشور خود آواره بودند. سازمان ملل تقریباً نیم این آورگان (۴۲ درصد) را در شمال افغانستان، به شمول ولایت های کندز و بغلان شمارش کرده است، در این دو ولایت تا سال ۲۰۱۳ بیشترین سربازان آلمانی نیرو‌های آیساف مستقر بودند. ۲۸ در صد این آورگان داخلی در جنوب افغانستان ثبت شده اند، جایی که طالبان تندرو بیشترین حملات خود را، به ویژه در ولایت های هلمند و ارزگان، انجام می‌دهند.

مددرسانان از یک “بحران مرگبار” سخن می‌گویند. در گزارش سازمان ملل گفته شده است که بیشتر از ۵۰ درصد آورگان داخلی، کودکان اند. این بحران در نتیجۀ خروج غیرمترقب پناهجویان افغان از پاکستان و ایران بیشتر اوج گرفته است. در سال ۲۰۱۶ شمار زیادی مهاجران افغان در ایران و پاکستان، قسماً بعد از چند دهه مجبور شدند به کشور ویران شدۀ شان برگردند.

به قول سازمان بین المللی مهاجرت و همچنان کمیساریای عالی سازمان ملل در امور مهاجرت و پناهجویان، در سال گذشتۀ میلادی حدود یک میلیون مهاجر افغان به گونۀ غیر داوطلبانه از پاکستان و ایران به کشور شان بازگشتند.

در گزارش اخیری که در رابطه با “نیازمندی های بشری سال ۲۰۱۷” به نشر رسیده است، از ۹،۳ میلیون افغان، که در این میان به کمک های اولیه نیازمند شده اند، سخن گفته شده است. این رقم ۱۳ درصد بیشتر از سال قبل است.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟