ازبکستان سهولت‌های صادراتی رابرای بازرگانان کشور فراهم ساخته‌است

  • انتشار: ۱۹ ثور ۱۳۹۷
  • سرویس: اقتصاد
  • شناسه مطلب: 41398

وزارت زراعت و آبیاری، روز سه‌شنبه (۱۸ ثور) در نشستی‌که به‌هدف بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها فراراه صادرات فرآورده‌های کشاورزی کشور به بازارهای خارجی راه‌اندازی شد، می‌گوید که ازبکستان با ایجاد سهولت‌های بسته‌بندی و سردخانه‌ها در شهر ترمز، تلاش دارد که به بازرگانان افغانستان کمک کند.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت و آبیاری، گفت: «در داخل افغانستان، تاهنوز ما این امکانات را نداریم، شما می‌توانید از آن امکانات استفاده کنید و در آن‌جا فرآروده‌های‌تان را نگهداری کنید. در این مورد ما حاضر هستیم که با شما یک‌جا کار کنیم و همراه ازبکستان بالاخره به یک نتیجه برسیم که بتوانیم محصول خود را آن‌جا نگهداری کنیم و از آن‌جا بسته‌بندی شود و آماده شود برای صادرات به قزاقستان و روسیه.»

او، با خوشبینی به افزایش صادرات میوه‌ها و سبزی‌های کشور به بازارهای جهانی می‌گوید که ازبکستان با ایجاد سهولت‌های سردخانه‌ها و امکانات بسته‌بندی در خاک این کشور، فرصت را برای افزایش صادرات میوه‌ها و سبزی‌های افغانستان به بازارهای روسیه و قزاقستان فراهم ساخته‌است.

ازسویی‎هم، اتاق تجارت و صنایع از توسعه دهلیزهای هوایی میان افغانستان و شماری‌از کشورهای منطقه خبر می‌دهد.

این اتاق می‌گوید که این نهاد برای جست‌وجوی بازارهای بیشتر برای فرآورده‌های داخلی، تاکنون چندین مسیر جدید را شناسایی و به‌کار ساخته‌است.

عتیق‌الله نصرت، رییس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع، گفت: «در ظرف ده‌روز آینده ما اولین پرواز خود را به ترکیه و دبی انجام بدهیم تا صادرات خود را انجام بدهیم و در توسعه دهلیز هوایی برنامه‌های مشترک اتاق تجارت و صنایع و دولت جریان دارند.»

در همین‌حال، مسؤولان برنامه «باغ‌داری تجارتی و بازاریابی کشاورزی» که از سوی ادارۀ توسعه جهانی ایالات متحده امریکا تمویل می‌شود، نیز بر بازاریابی فرآورده‌های کشاورزی کشور در قزاقستان، اوکراین و روسیه تأکید دارند.

آنان می‌گویند که درحال حاضر، این بازارها برای فرآورده‌های باغی افغانستان نیاز دارند و باید این امکانات به‌کار گرفته شوند.

از سویی‌هم، در این نشست اتاق تجارت و صنایع، از حکومت می‌خواهد که برای حل مشکلات فراراه صادرات میوه‌ها و سبزی‌های کشور، باید مشکل گواهی‌نامه‌های کیفیت را حل سازد.

آنان می‌گویند که در این باره با حکومت پاکستان باید با جدیت گفت‌وگو شود تا مشکلات صادرات کشور را حل سازد در غیر آن، به اقدامات هم‌مانند در برابر صادرات پاکستان به کشور اقدام شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟