ارگ: بازگشایی دفتر برای طالبان درکابل قبلا در نقشه صلح حکومت تذکر یافته است

  • انتشار: ۱۸ دلو ۱۳۹۷
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 53350

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری اعلام کرد که پیش شرط طالبان مبنی بر ایجاد دفتر سیاسی در کابل برای پیشبرد گفتگوی های صلح، پیش از این توسط دولت افغانستان در نقشه راه صلح پیشنهاد شده بود.

گروه طالبان اخیرا در نشست مسکو، ایجاد یک دفتر رسمی در کابل را به عنوان یکی از شرایط شان برای مذاکره با دولت افغانستان اعلام کرده اند. عباس استانکزی، رئیس هیات مذاکره طالبان در نشست مسکو گفت بدون ایجاد یک دفتر رسمی برای این گروه در کابل، مذاکرات صلح با دولت افغانستان ممکن نیست.

به نوشته جمهور؛ هارون چخانسوری، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری افغانستان در این خصوص گفت: «موضع حکومت وحدت ملی در قسمت بازگشایی دفتر طالبان در کابل قبلا در نقشه صلح حکومت تذکر یافته و نقشه راه صلح حکومت افغانستان تغییر نکرده است.»

در نقشه راه صلح دولت افغانستان که در تاریخ 28 فبروری 2018 میلادی ارائه شد آمده است: «حکومت افغانستان حاضر است با گروه طالبان، بدون هیچ نوع پیش‌شرط در هر جای جهان مذاکره کند، اعضای طالبان را مورد عفو عمومی قرار دهد، برای آنها در کابل دفتر داده شود و حتی این گروه را به عنوان یک حزب سیاسی به رسمیت بشناسد.»

سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرده است که موضع دولت افغانستان در رابطه با صلح با طالبان همان موضع قبلی است و هیچ تغییری نکرده است.

چخانسوری افزود: «حکومت جمهوری اسلامی افغانستان موضع رسمی خویش را درباره نشست مسکو امروز طی اعلامیه ای ارائه خواهد کرد.»

گفتنی است که نشست صلح مسکو با حضور رهبران احزاب سیاسی افغانستان و نمایندگان گروه طالبان دو روز پیش آغاز به کار کرد و شب گذشته با صدور بیانیه ای مشترک به کار خود پایان داد.

این نشست در حالی برگزار شد که اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به شدت از آن انتقاد کرد و وزارت امور خارجه افغانستان نیز اعلام کرد که هیچ نماینده ای از دولت در آن شرکت نمی کند. دولت افغانستان تاکید دارد که هرگونه اقدام برای پیشبرد روند صلح افغانستان باید با محوریت دولت انجام شود.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟