اردوغان پس از افزایش اختیاراتش 3900 تن از کارمندان دولت و ارتش را اخراج کرد

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 21486

ترکیه روز شنبه ۳۹۰۰ نفر از کارکنان دولت و ارتش را تهدیدی برای امنیت ملی اعلام کرد و از کار برکنار نمود. این دومین دور تصفیه بعد از تفویض اختیارات بیشتر به رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه می‌باشد.

اردوغان این امتیازات را در یک همه‌پرسی در نیمه آپریل بدست آورد و گروه‌های حقوق بشر و متحدان غربی این کشور معتقدند که این اختیارات ترکیه را به سمت حکومت فردی حرکت خواهد داد.

ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و نامزد عضویت در اتحادیه اروپا می‌باشد.

به گفته آنکارا، نزدیک به چهارهزار کارمند دولتی، سربازان و افسران ارتش ترکیه که شنبه ۲۹ آوریل از شغل خود برکنار شدند، «تهدیدی برای امنیت ملی» بودند. این دومین تصفیه بزرگ در دولت ترکیه پس از پیروزی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری در رفراندوم تغییرات قانون اساسی است که اختیارات قانونی او را به عنوان رئیس‌جمهوری به شدت افزایش داد.

کارکنان اخراجی به گروه‌های گوناگونی همچون نگهبانان زندان، کارکنان اداری، دانشگاهیان، کارکنان اداره‌های مربوط به امور دینی و ارشادی تعلق داشتند و همراه آنها، ۱۲۰۰ عضو نیروهای مسلح ترکیه از جمله نزدیک ۶۰۰ افسر ارتش نیز برکنار شدند.

دلیل این اخراج گسترده، ارتباط اخراج‌شدگان با «سازمان‌های تروریستی و ساختارهایی که امنیت ملی را تهدید می‌کنند» ذکر شده‌است.

چهارشنبه ۲۶ آپریل نیز بیش از ۹ هزار مأمور پولیس از کار معلق شدند و هزارتن دیگر به دلیل ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا بازداشت شدند. آنکارا گولن را به برنامه‌ریزی برای کودتای نافرجام جولای گذشته متهم می‌کند، اتهامی که گولن همواره رد کرده‌است.

پس از کودتای نافرجام سال گذشته حدود ۱۲۰ هزار تن از کار برکنار یا معلق شده‌اند و ۴۰ هزار تن دیگر نیز بازداشت شده‌اند.

بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری و نیز دولت‌های اروپایی نسبت به بازداشت‌های گسترده و محدودشدن هرچه بیشتر آزادی بیان در ترکیه هشدار داده‌اند.

به گفته کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، ترکیه سال گذشته با زندانی‌کردن ۸۱ روزنامه‌نگاران بیش از هر کشور دیگری روزنامه‌نگاران را بازداشت کرده‌است.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟