اردوغان هشدار داد: نیروهای کرد مورد حمایت آمریکا در سوریه را هدف قرار می دهیم

  • انتشار: ۲۸ جدی ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 35787

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که مقر کرد های مورد حمایت آمریکا در سوریه را مورد هدف قرار می دهد. این هشدار آقای اردوغان در حالی صورت می گیرد که آمریکا اعلام کرده است یک نیروی 30 هزار نفری متشکل از کردها و عرب در منطقه عفرین تشکیل می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در روزهای اخیر مکررا درباره حمله قریب الوقوع به عفرین هشدار داده است این تحولات پس از آن صورت گرفته که واشنگتن اعلام کرد: به نیروهای دموکراتیک سوریه که تحت حمایت نیروهای ی.پ.گ کرد هستند حمایت می‌کند تا یک نیروی جدید ۳۰ هزار نفری تشکیل دهند.

این طرح موجب نگرانی ترکیه شده است چرا که ی.پ.گ سوریه را از شاخه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) می‌داند. گروهی که از ۱۹۸۴ در جنوب شرقی ترکیه فعال بوده و از نظر اتحادیه اروپا ترکیه و آمریکا یک گروه تروریستی محسوب می‌شود.

بکر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه و معاون نخست وزیر پس از جلسه کابینه به خبرنگاران گفت: طرح‌های آمریکا خطری برای امنیت ملی، تمامیت ارضی و امنیت جان شهروندان ترکیه است. ما تاکید می‌کنیم که چنین اقدامی بسیار غلط است. صبر ترکیه حدی دارد و هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که ترکیه بیش از این خویشتنداری کند.

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد در حال آموزش شبه نظامیان سوریه خواست با هدف جلوگیری از فعالیت مجدد داعشی‌ها و تضمین بازگشت آوارگان سوری به جوامع خود است. پنتاگون گفت این یک ارتش جدید و یا نیروی گارد مرزی متعارف نیست. ما کاملا در این رابطه با ترکیه شفاف عمل خواهیم کرد. ما کاملا از نگرانی‌های امنیتی ترکیه آگاه هستیم. ترکیه شریک ائتلافی ما و متحد عضو ناتو است. نگرانی‌های امنیتی ترکیه کاملا مشروع هستند.

با این حال سخنگوی دولت ترکیه گفت: زمانی که مسئله امنیت مردم و کشور ترکیه مطرح شود نیاز به رفع خطرات و نابودی تهدیدات به میان می‌آید. ترکیه در این رابطه بدون تردید عمل می‌کند. بار دیگر درخواست آنکارا از واشنگتن را برای دست برداشتن از حمایت از ی.پ.گ مطرح می‌کنم. در صورتیکه درخواست‌های ترکیه محقق نشود. ما گام‌های مشخصی را درباره عفرین و سایر مناطق برمی‌داریم تا حافظ منافع خودمان باشیم. ما این گام‌ها را بدون توجه به حرف دیگران برمی داریم. چه زمانی اتفاق می‌افتد؟ ناگهانی.

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟