ارتش سوریه منطقه نفت خیز السخنه را به تصرف خود درآورد

  • انتشار: ۱۶ اسد ۱۳۹۶
  • سرویس: بین الملل
  • شناسه مطلب: 28353

ارتش سوریه آخرین سنگر داعش در ولایت نفت‌خیز حمص را تحت کنترل خود درآورد و راه را برای پیشروی خود به سوی شرق کشور باز کرد.

گروه دیدبان حقوق‌ بشر سوریه مستقر در بریتانیا روز شنبه گزارش داد که ارتش سوریه در پیشروی خود به مراکز استقرار داعش در شرق این کشور توانسته السخنه، آخرین شهر تحت کنترل داعش در ولایت حمص را از این گروه پس بگیرد.

السخنه تنها ٥٠ کیلومتر با شهر دیرالزور که تقریبا در کنترل کامل داعش است، فاصله دارد و از‌این‌رو بازپس‌گیری این شهر می‌تواند راه نیروهای دولتی سوریه را برای پیشروی به سوی مناطق تحت‌ کنترل داعش در سوریه هموار کند. دسترسی ارتش سوریه به دیرالزور درحال‌حاضر بسیار اهمیت دارد؛ چراکه به گفته ناظران بسیاری از رهبران و اعضای داعش پس از آغاز عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه برای آزادی رقه، پایتخت‌ خودخوانده داعش در سوریه، به شهر دیرالزور فرار کرده‌اند و احتمالا داعش در صورت بیرون‌رانده‌شدن کامل از رقه آنجا را به مقر اصلی خود بدل خواهد کرد.

آن‌طور که دید‌بان حقوق‌ بشر سوریه گزارش داده، در درگیری‌های اخیر میان نیروهای دولتی سوریه و داعش که با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه همراه بود، ٣٠ نفر از اعضای داعش کشته شدند. هنوز مقامات دولتی سوریه خبر بازپس‌گیری کامل حمص را اعلام نکرده‌اند؛ اما خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) روز یکشنبه از پیشروی نیروهای دولتی سوریه به السخنه از سه محور خبر داد.

به باور برخی تحلیلگران حمله نیروهای دموکراتیک سوریه به رقه فرصت مناسبی به نیروهای دولتی سوریه و متحدانش داد. پس از این حمله بود که اعضای داعش بخش‌هایی از غرب رود فرات را ترک کردند تا به دفاع از پایتخت خود بشتابند و در خلأ پیش‌آمده، ارتش سوریه موفق به پیشروی در این مناطق شد.

اکنون ارتش سوریه بر قلمرو وسیعی از شرق ولایت حماء گرفته تا شرق ولایت حمص و جنوب ولایت رقه و آستانه دیرالزور تسلط دارد.

داعش به‌سرعت در حال ازدست‌دادن قلمرو خود در سوریه است. از یک سو نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها به مناطق تحت‌ تصرف داعش حمله می‌کنند و از دیگر سو نیروهای سوریه با پشتیبانی جنگنده‌های روسیه مواضع داعش را هدف قرار می‌دهند. نیروهای دموکراتیک سوریه در نبرد «خشم فرات» برای بازپس‌گیری رقه توانسته‌اند نیمی از پایتخت خودخوانده داعش را تحت کنترل بگیرند. در‌این‌میان، به گفته گزارشگران حقوق‌ بشر سوریه، در جریان درگیری‌های روز شنبه در صحرای بیدا که بین دمشق، ‌پایتخت این کشور و دیرالزور قرار دارد، دست‌کم ۶۴ نفر از اعضای داعش کشته شده‌اند. نماینده آمریکا در ائتلاف علیه داعش روز شنبه گفته بود این گروه ۷۸ درصد از مناطق تحت سلطه خود در عراق و ۵۸ درصد را در سوریه از دست داده است؛ اما هنوز دو‌ هزار شبه‌نظامی آن در رقه سوریه حضور دارند.

داعش روز‌به‌روز ضعیف‌تر می‌شود و ظاهرا تا خروج کامل داعش از سوریه زمان زیادی باقی نمانده؛ اما اثرات ویرانگر جنگ سوریه همچنان به قوت خود باقی است. از زمان آغاز درگیری‌های سوریه در سال ٢٠١١ تاکنون بیش از ٤٠٠ هزار سوری کشته و بیش از یک‌ میلیون نفر هم مجروح شده‌اند. بیش از ١٢ میلیون سوری یعنی نیمی از جمعیت این کشور هم آواره شده‌اند. جنگ داخلی سوریه از مرزها گذشته و کشورهای هم‌مرزش را هم تحت‌ تأثیر قرار داده است. لبنان، ترکیه و اردن میزبان سیل روبه‌رشد پناهندگان سوری هستند؛ پناهندگانی که بسیاری از آنها در جست‌وجوی زندگی بهتری راهی اروپا هستند. آن‌طور که سازمان ملل گزارش داده حدود ٤٤٠‌ هزار آواره سوری در سال گذشته به خانه‌های خود بازگشته‌اند. براساس گزارش‌ها بیشتر این آوارگان به شهرهای حلب، حما، حمص و دمشق بازگشته‌اند تا اعضای خانواده‌شان را بیابند. بخش زیادی از سوریه ویران شده و ‌میلیون‌ها نفر هم تحت‌ تأثیر ترومای جنگ‌ هستند. در چنین شرایطی یک چیز روشن است: بازسازی سوریه بعد از پایان جنگ فرایندی بی‌اندازه دشوار و زمان‌بر است. جنگ احتمالا پایان می‌یابد؛ اما ویرانی به ‌این زودی‌ها نه.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟