ارتباط یمنی بودن مادر ولیعهد عربستان با عزل او

  • انتشار: ۱۰ ثور ۱۳۹۴
  • سرویس: بازار شایعاتبین المللتیتر 2
  • شناسه مطلب: 4793

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری اطلس به نقل از جام نیوز، روزنامه رای الیوم به تحولات جدید در حاکمیت آل سعود اشاره کرد و طی تحلیلی نوشت: «حکم های صادره از سوی ملک سلمان مشابه حکم هایی است که فیصل بن عبدالعزیز برادر وی در سال 1965 برای برکناری برادرش ملک سعود صادر کرد.»

این روزنامه چاپ لندن در ادامه نوشت: «شاید اگر حکم های غیرمنتظره صادره و قطعی از سوی ملک سلمان بن عبدالعزیز را ” کودتا ” بنامیم، اغراق صورت نگرفته است. او برادر ناتنی خود “مقرن” را بعد از چند ماه از ولایت عهدی برکنار و به جای او محمد بن نایف، اولین نوه عبد العزیز بنیانگذار حکومت عربستان  و پسرش سلمان را به جانشین ولیعهد منصوب کرد.»

این روزنامه در ادامه افزود: «ملک سلمان در حکم‌های خود به اساسنامه سلف پادشاهی عمل کرد و برای انتخاب ولیعهد به “مرکز بیعت ” که ملک عبدالله آن را با عضویت شاهزاده‌های ارشد و از پسران شاه موسس خاندان تشکیل داده بود، استناد نکرد.»

این روزنامه در ادامه گزارش داد: «ملک سلمان طی سخنانی گفت که مقرن تمایلش را برای کناره گیری اعلام کرده است، اما از زمان به قدرت رسیدن ملک سلمان، کاملاً مشخص بود که وی خواهان خلاص شدن از میراث عبدالله شاه  اسبق و تغییر ترکیب حکومت بود.

او  9 وزیر را تغییر داد و خالد التویجری رئیس سابق دفتر پادشاهی را از قبل از دفن شدن شاه قبلی از سمتش برکنار کرد.»

Capture(332)

رای الیوم در ادامه افزود: «اخیراً در فضای مجازی منتشر شده مقرن با دخالت نظامی عربستان در یمن مخالفت کرده بود یا مادرش اصالتاً یمنی بوده، اما باید این واقعیت را پذیرفت که سلمان تصمیم به تغییر در ساختار حکومتی و تغییر سیاست‌های قبلی داشت.

این تغییرات فقط محدود به ولیعهد نمی‌شود، بلکه سعود الفیصل را پس از 40سال از سمتش برکنار و الجبیر سفیر عربستان در آمریکا جانشین او شد. این اولین باری است که این سمت از دست خانواده “ملک فیصل” خارج  و به شخصی از عامه مردم سپرده می‌شود.»

این روزنامه در ادامه به طرح ملک سلمان برای کنار زدن فرزندان عبدالله شاه اسبق پرداخت و افزود: «کنار زدن عبد العزیز بن عبدالله پسر شاه اسبق از سمت معاون وزیر خارجه قابل تأمل است؛ چرا که پیش بینی‌ها حاکی از آن بود که وی نامزد اصلح برای جانشینی سعود الفیصل باشد.

مشعل و ترکی هم از امارت های مکه و ریاض بر کنار و از میان فرزندان عبدالله شاه اسبق، تنها متعب وزیر نیروی گارد ملی در پست های حکومتی ماند و حتی تضمینی برای بقای وی نیست و شاید ملک سلمان به دنبال فرصت است.»

این روزنامه در پایان افزود: «آیا تغییرات به همین جا متوقف می‌شود یا در آینده نیز ادامه خواهد یافت؟ واکنش دیگر شاهزادگان سعودی به ویژه نوه‌های شاه موسس عربستان سعودی به این تغییرات چه خواهد بود؟

هنوز برای پاسخ گویی به این سوال ها زود است اما  می توان گفت از شاه جدید انتظار تصمیمات غافلگیر کننده دیگر می‌رود.»

index

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟