ادامه دیپلماسی پنهان کرزی/کرزی به مسکو می رود

  • انتشار: ۲۸ حمل ۱۳۹۴
  • سرویس: تیتر 2سیاست
  • شناسه مطلب: 4086

به گزارش خبرگزاری اطلس، حامد کرزی پس از سفر به هند و چین این بار دیپلماسی پنهان خود را با سفر به مسکو با مقامات روسیه ادامه خواهد داد.

حامد کرزی رئیس جمهور سابق، پس از دعوت رسمی «الکساندر مانتیسکی» سفیر روسیه در کابل، قرار است در ماه ژوئن سالجاری به مسکو سفر کند.

این دعوتنامه از سوی «ایگور ایوانوف» وزیر امور خارجه سابق و رئیس موسسه مطالعاتی موسوم به «شورای روابط بین‌الملل روسیه» صادر و توسط سفیر روسیه در کابل به حامد کرزی تحویل شده است.

بر اساس این دعوتنامه قرار است حامد کرزی در ماه ژوئن سالجاری میلادی به مسکو سفر کند.

حدود دو ماه قبل نیز «حامد کرزی»، با «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان و «الکساندر مانتیتسکی» سفیر این کشور در کابل، دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

ضمیر کابلوف در این دیدار ضمن اعلام پیام دوستی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، به کرزی، بر تعهد مسکو بر حمایت از افغانستان تأکید کرد.

حامد کرزی در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه روسیه و افغانستان، خواستار گسترش بیش از پیش همکاری‌های دوجانبه در عرصه‌های اقتصادی، علمی و فرهنگی شده بود.

رئیس جمهور سابق ضمن تقاضا از نماینده ویژه روسیه برای حمایت از روند صلح افغانستان برای برقراری امنیت پایدار در این کشور، گفت: کابل و مسکو باید تلاش‌هایشان برای مقابله و نابودی تهدیدات امنیتی مشترک را هماهنگ کنند.

همچنین خاطرنشان می‌شود که حامد کرزی در آبان و آذرماه سال 1393 پس از روی کار آمدن حکومت وحدت ملی به هند و سپس چین سفر کرد.

برخی از کارشناسان در افغانستان می‌گویند که حامد کرزی باوجود مشاوره به اشرف غنی رئیس‌جمهور جدید افغانستان و تمایل وی به نزدیکی به پاکستان با انجام این سفرها به دنبال اقناع کشورهای منطقه برای رد این سیاست حکومت وحدت ملی افغانستان است.

این کارشناسان معتقدند که اگرچه کرزی از حکومت در این کشور کنار رفته اما هنوز نفوذ خود را در کشورهای منطقه از جمله چین و هند دارد.

نظرات(۲ دیدگاه)

  1. س
    (۲۸ حمل ۱۳۹۴)

    درود بر کرزی
    بهترین رئیس جمهور افغانستان

  2. آریانا
    (۴ ثور ۱۳۹۴)

    حامد حامدکه والا
    گل میخکه والا

نظر شما چیست؟