اختلافات مقامات آمریکایی بر سر نقش پاکستان در جنگ افغانستان

  • انتشار: ۲۸ سرطان ۱۳۹۶
  • سرویس: سیاست
  • شناسه مطلب: 26614

سناتورهای آمریکایی درباره پاکستان دچار اختلاف هستند زیرا عده‌ای قائل به پیروزی در جنگ افغانستان قبل از مذاکره با طالبان بوده و تعدادی نیز به دنبال مذاکرات جامع همچنین راه‌حل سیاسی هستند.

سناتور «جان مک‌کین» که سرپرستی هیأت آمریکایی در سفر به پاکستان و افغانستان را به عهده داشت در این زمینه گفت: بدون کمک اسلام‌آباد نمی‌توانیم موفق شویم.

«تد پو» سناتور ارشد آمریکایی در این زمینه گفت: القاعده حمله خود علیه آمریکا را برنامه‌ریزی کرد و پاکستان نیز بلندپروازی‌های القاعده را نادیده نگرفت و با مشاوره سازمان اطلاعات ارتش خود از این گروه حمایت کرد.

وی تأکید کرد: اگر اسلام‌آباد متحد واقعی واشنگتن بود پس از حمله القاعده به سفارت آمریکا به مقامات واشنگتن برای کشتن بن لادن کمک می‌کرد و شاید حادثه 11 سپتامبر هیچوقت صورت نمی‌گرفت.

تد پو گفت: پاکستان متحد آمریکا بود اما به حمایت خود از تروریست‌ها و اقدام علیه واشنگتن ادامه داد بنابراین چطور باید به این کشور اعتماد کنیم.

سناتور «الیزابت وارن» دولت ترامپ را به نادیده گرفتن نقش مهم مذاکرات صلح برای موفقیت در جنگ افغانستان متهم کرد.

وی افزود: فشار به پاکستان برای کمک در انجام مذاکرات صلح لازم است اما تنها با اقدام نظامی نمی‌توانیم مخالفان دولت افغانستان را وادار به مذاکره کنیم.

وزیر دفاع آمریکا در اظهارات اخیر خود گفته بود که بررسی استراتژی واشنگتن در افغانستان به این دلیل دشوار است که باید رویکرد منطقه‌ای داشته و شامل پاکستان نیز باشد.

جنرال جیمز ماتیس که اجرای استراتژی جدید آمریکا در افغانستان را نیز بر عهده دارد، پیش از این گفته بود که آمریکا اشتباهات گذشته در افغانستان را تکرار نمی‌کند.

کارشناسان پاکستانی معتقد هستند که آمریکا نمی‌تواند بدون کمک پاکستان به اهداف خود در منطقه و افغانستان برسد.

مجلس نمایندگان آمریکا بودجه دفاعی سال 2018 این کشور با رقم سنگین 696 میلیارد دالر تقریباً 3 برابر دوره اوباما تصویب کرد که در آن کاهش کمک به پاکستان نیز لحاظ شده است.

آمریکا کمک مالی به پاکستان را مشروط به مبارزه با طالبان کرد زیرا برخی مقامات واشنگتن به این نتیجه رسیده‌اند که مخالفان دولت افغانستان بدون فشار اسلام‌آباد پای میز مذاکره نخواهند آمد.

از یک سو جان مک‌کین معتقد است که بدون پاکستان نمی‌توان در جنگ افغانستان پیروز شد و از سوی دیگر سناتور تد پو اسلام‌آباد را حامی تروریسم می‌داند.

مقامات آمریکایی برای تعیین استراتژی خود در قبال پاکستان دچار اختلاف هستند همین موضوع تصمیم برای ادامه کمک مالی به این کشور و پیشبرد استراتژی تازه در افغانستان را پیچیده می‌کند.

با این که مجلس نمایندگان آمریکا با کاهش کمک مالی پاکستان و مشروط کردن آن موافقت کرد اما هنوز اختلاف نظر مقامات و سناتورهای آمریکایی درباره همکاری با این کشور ادامه دارد.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟