اختلافات شدید بین قطر و چند کشور عربی نمایان شد

  • انتشار: ۴ جوزا ۱۳۹۶
  • سرویس: بین المللسیاست
  • شناسه مطلب: 23178

کشورهای عربستان ، امارات و قطر که برغم ائتلاف های صوری ، اختلاف های بنیادین با هم دارند، بار دیگر به بهانه انتشار یک خبر درخصوص اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر، عمق اختلافات خود را نشان دادند.

درپی انتشار اظهارات منتسب به امیر قطر در خصوص تحولات جاری منطقه از جمله ایران، حماس و آمریکا، مقامات قطری انتساب این اظهارات به امیر قطر را تکذیب کردند و مدعی هک شدن تارنمای خبرگزاری قطر شدند، اما این امر سبب توقف حمله محافل و رسانه های عربستانی و اماراتی به دولت قطر نشد.

انتشار این خبر که با واکنش فوری شماری از مطبوعات سعودی همراه بود، بازتاب گسترده ای در رسانه های منطقه و جهان داشته است بطوریکه در افکار عمومی منطقه این پرسش مطرح شده است که آیا این موضوع واقعا از سوی شماری از هکرهای ناشناس صورت گرفته است و یا صرفا یک تسویه حساب سیاسی میان قطر و عربستان بوده است.

بر اساس این گزارش، گستردگی سطح این حملات از سوی رسانه های سعودی، نشانگر وسعت عمق و دامنه اختلافات میان کشورهای حاشیه خلیج فارس است که اکنون بار دیگر و به بهانه یک خبر و اظهاراتی منتسب به امیر قطر بروز یافته است.

دراین میان، این رسانه ها بدون توجه به ادعای مکرر خبرگزاری و مقامات قطر مبنی بر هک شدن تارنمای خبرگزاری این کشور، همچنان با استناد به اخبار یادشده، به حملات خود ادامه می دهند؛ بگونه ای که برخی منابع خبری از حمله از پیش طراحی شده علیه قطر به بهانه اظهارات منتسب به امیر قطر سخن می گویند.

اگرچه« شیخ سیف بن احمد آل ثانی» مدیر دفتر ارتباطات دولتی قطر نیز مدعی هک شدن تارنمای خبرگزاری رسمی این کشور شد و هر گونه انتساب اظهارات منتشره شده در آن، به امیر قطر را بی اساس خواند و اعلام کرده است که مقامات قطری ضمن تحقیق در خصوص این حمله سایبری، عوامل این اقدام شنیع را تحت پیگرد قرار خواهند داد، اما گمانه زنی ها در خصوص اختلافات عمیق میان عربستان و قطر و امارات، در خصوص این اظهارات همچنان ادامه دارد.

از سوی دیگر، حملات رسانه های خبری وابسته یا نزدیک به عربستان و امارات در منطقه، بدون توجه به این تکذیبیه ها، همچنان به حملات خود علیه قطر ادامه می دهند و در این میان، نکته قابل توجه این است برخی رسانه ها موضوع هک شدن خبرگزاری قطر را رد کرده که این موضع خشم مقامات قطری را به دنبال داشته است.

دراین میان، شبکه خبری العربیه وسایت های اماراتی وعربستانی خبر فراخواندن سفرای قطر از عربستان، کویت امارات، بحرین و مصر را به تفصیل پوشش خبری دادند، حال آنکه وزیر خارجه قطر اعلام کرده است که هیچ اظهاراتی در مورد فراخواندن سفرای این کشور از پنج کشور مزبور نداشته است.

این در حالی است که عبدالرحمن بن حمد مدیر اجرایی موسسه رسانه ای قطر نیز هک شدن خبرگزاری قطر را مورد تایید قرار داده است اما تا لحظه انتشار این خبر، ورود به تارنمای اصلی خبرگزاری قطر امکان پذیر نیست.

افزون بر آن، خبرگزاری قطر در یوتیوب ( بزرگترین شاخه تارنمای گوگل) خود یک فیلم طولانی از بازدید امیر قطر در مراسم پایان خدمت سربازان منتشر کرده که در این فیلم هیچ عبارات و یا اظهاراتی از امیر قطر دیده نمی شود و تمامی رسانه های داخلی با پوشش دادن این مراسم به هیچ یک از اظهارات منتسب به امیر قطر نپرداختند.

در این میان، امارات سه شنبه شب در واکنش به این خبر امکان ورود به تارنمای خبری الجزیره را سلب کرد و بعضی مقامات اماراتی نیز حمله همه جانبه علیه الجزیره را کلید زدند و خبرگزاری قطر در واکنش به این حملات بار دیگر از رسانه ها خواسته است مطالب منتسب به امیر قطر را نادیده بگیرند.

طرح اظهارات امیر قطر در فضای رسانه ای منطقه در حالی است که سایت روزنامه السبق عربستان اعلام کرد، مقامات مسوول این کشور بزودی و طی چند ساعت آینده دسترسی به کلیه روزنامه های قطر و سایت الجزیره را مسدود خواهند کرد و این ممنوعیت شامل الجزیره، الجزیره نت، الجزیره مستند و الجزیره انگلیسی و نیز خبرگزاری و روزنامه های الرایه الوطن و الشرق خواهد شد.

به هر روی، به نظر می رسد کشورهای عربستان ، امارات و قطر که دارای اختلاف های بنیادین در عرصه های گوناگون روابط خود هستند، پس از طرح اظهارات منتسب به شیخ «تمیم بن حمد» امیر قطر و حمله رسانه های سعودی به مقامات قطر، عمق اختلافات اساسی خود را نزد افکار عمومی منطقه نشان دادند.

نظرات(۱ دیدگاه)

نظر شما چیست؟