اخترشناسان از کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی خبر دادند

  • انتشار: ۱۱ حمل ۱۳۹۸
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 55718

دانشمندان از احتمال وجود یک سیاره دوردست در منظومه شمسی سخن می‌گویند. آنها معتقدند اگر واقعاً چنین سیاره‌ای وجود داشته باشد، احتمالاً در ظرف دهه آتی رصد خواهد شد.

امکان وجود سیاره‌های ناشناخته، همواره برای ستاره‌شناسان از جذابیت خاصی برخوردار بوده است.
در این میان، تنها تلاش چند تن از آنان موفق بوده است، از جمله چندین اخترشناس پس از اینکه متوجه شدند که سیاره‌ها در میدان گرانشی یک جرم ناشناخته قرار دارند، نپتون را کشف کردند.

به نظر می‌رسد اخترشناسان یک بار دیگر عزم خود را جزم کرده‌اند. آنها این بار تصمیم دارند سیاره‌ای دوردست با نام «سیاره شماره ۹» را شکار کنند.

به نقل از technologyreview، هفته گذشته، کنستانتین باتیگین و چند تن از همکارانش در مؤسسه فناوری کالیفرنیا، مدارکی را نشان دادند که از کوشش‌های آنان در طی دو دهه اخیر خبر می‌داد.

گفتنی است ستاره‌شناسان در طول ۲۰ سال گذشته، چندین جرم کوچک که مدار آنها فراتر از نپتون بوده را کشف کرده‌اند که بسیاری از آنها مدارهای کاملاً بیضوی دارند و بدین‌ ترتیب، بسیار فراتر از منظومه شمسی می‌روند؛ حتی بیشتر از صدها برابر فاصله زمین تا خورشید.

اما این اشیاء آنقدر کوچکند که به‌سادگی تحت تأثیر میدان گرانشی دیگر اجرام به‌ویژه نپتون قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، دسته بسیار کوچک‌تری که به «تودهٔ جداشده» موسوم است، ویژگی‌های مداری کاملاً متفاوتی دارد.

برخی از آنها، مدارهای معکوس دارند و برخی دیگر نیز تا حد زیادی خارج از مرکز هستند.

آنچه روشن است، نپتون نمی‌تواند منشأ چنین رفتاری باشد و از این رو بنابر فرضیه باتیگین و همکاران وی، «نسیاره شماره ۹» باید مسئول چنین پدیده‌ای باشد.

باتیگین و همکارانش می‌توانند به‌طرز شگفت‌آوری نوع سیاره‌ای که به دنبال آن هستند و همینطور جایی که باید آن را پیدا کنند را مشخص نمایند.

آنها می‌گویند سیاره شماره ۹ باید جرمی بین ۵ تا ۱۰ برابر زمین داشته باشد و در فاصله‌ای معادل با ۴۰۰ تا ۸۰۰ برابر دورتر از زمین، به دور خورشید بگردد.

همچنین، مدار این سیاره نیز با صفحه منظومه شمسی، باید ۱۵ تا ۲۵ درجه زاویه داشته باشد.

باتیگین می‌گوید: «چنین شیئی توسط تلسکوپ‌های کنونی مجهز به دوربین‌های میدان گسترده قابل مشاهده خواهد بود.

بنابراین این احتمال وجود دارد که سیاره شماره ۹ اگر با مشخصاتی که گفته شد، وجود داشته باشد، در دهه آتی کشف گردد.»

منبع:ایتنا

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟