اخبار فناوری در هفته ای که گذشت

  • انتشار: ۶ سرطان ۱۳۹۴
  • سرویس: فناوری اطلاعات
  • شناسه مطلب: 6737

در هفته ای که گذشت اخبار متفاوتی در حوزه فناوری منتشر شدند تا گواهی برای پیشرفت در این حوزه باشند اما خبرهایی مانند «برنامه گوگل برای ماه رمضان»، «تولید صفحات خورشیدی پیشرفته با قابلیت حفظ شارژ برای هفته ها»، «ظاهر آیفون ها تغییر می کند»، «ساخت صندلی چرخ دار با قابلیت حرکت در پلکان»، «کشف ویروسی مرموز در ناشناخته ترین دریاچه های جهان»، «مخرب ترین تانک دنیا ساخته شد» و … بیش از سایرین مورد توجه قرار گرفتند.

برنامه جدید گوگل به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان

گوگل همزمان با فرا رسیدن ماه روزه داری مسلمانان، پایگاه اطلاع رسانی جدیدی را با نام My Ramadan Companion راه اندازی کرده که امکان دسترسی به اطلاعات مورد نیاز در ماه رمضان مانند موقعیت جغرافیایی یا اقلیمی و … را ارائه می دهد.

از قابلیت های این پایگاه اینترنتی می توان به مواردی مانند نمایش اوقات شرعی بر اساس موقعیت کاربر، امکان برنامه ریزی روزانه، اطلاع از برنامه های ویژه سلامت، نرم افزارهای کارآمد در این ماه و … را نام برد. پایگاه اینترنتی جدید گوگل می تواند مسلمانان را از جدیدترین اخبار و همینطور توصیه های ماه رمضان یا اطلاعاتی درباره مسلمانان سایر کشورها آگاه کند.

تفاوت مغز افراد منطقی و احساساتی

مطالعات محققان دانشگاه موناش استرالیا از ارتباط بین تراکم ماده خاکستری مغز و میزان همدلی و احساسات در انسان ها خبر می دهد. این مطالعه نشان می دهد، افرادی که دارای تراکم بیشتری در سلول های خاکستری مغز خود هستند، در ابراز رفتارهایی مانند همدلی عملکرد بهتری را نسبت به سایرین از خود بروز می دهند.

این مطالعه به سرپرستیRobert Eres  انجام شده و نشان می دهد، انسان ها به دو گروه همدلی احساسی و همدلی شناختی تقسیم می شوند. افرادی که در گروه همدلی احساسی قرار می گیرند، همان افرادی هستند که از دیدن یک صحنه یا فیلم ناراحت شده و گریه می کنند. افرادی که در گروه همدلی شناختی قرار می گیرند، همان افراد منطقی هستند که در برابر وقایع مختلف، پاسخ احساسی نشان نمی دهند.

تولید صفحات خورشیدی پیشرفته با قابلیت حفظ شارژ برای هفته ها

در فرآیند طراحی و ساخت سلول های خورشیدی همواره از فتوسنتز گیاهی الهام گرفته شده است. از این رو کاملا بدیهی است که هر گونه توسعه و تحولی در این عرصه نیز با نیم نگاهی به برگ سبز درختان صورت گیرد.

به تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس شیوه ای نوین ارایه کرده اند که با استفاده از آن سلول های خورشیدی ساخته می شود که قابلیت حفظ شارژ تا هفته ها را دارند. این درحالی است که در نمونه های فعلی ذخیره سازی شارژ تنها برای چند ثانیه امکان پذیر است.

دانشمندان با بررسی دقیق ساختارهای نانویی برگ درختان که در آن مولکول های باردار منفی جدای از مولکول های باردار مثبت قرار می گیرند به تحولی امیدوار کننده در صنعت رو به رشد تولید صفحات خورشیدی دست یافته اند. در حقیقت همین جدا سازی به ظاهر ساده است که عامل اصلی بالا بودن بازده فتوسنتز در برگ گیاهان است.

ظاهر آیفون ها تغییر می کند

در پشت آیفون های iPhone ۵s، iPhone ۵ و iPhone ۶ دو نوار پلاستیکی دیده می شود که در حقیقت آنتن گوشی در این ناحیه تعبیه شده است. در صورتی که این بخش از آیفون ها از فلز ساخته شود، امواج رادیویی قابلیت عبور از بدنه گوشی را نداشته و در نتیجه فرآیند دریافت و ارسال سیگنال ها صورت نمی گیرد.

اما استفاده از پلاستیک در دل فلز انتقاداتی را نیز علیه اپل به همراه داشته است تا آنجا که حالا محققان این شرکت ابتکار جالبی برای بهبود طراحی محصولات این شرکت ارایه کرده اند.

این ایده جدید که در قالب یک ثبت اختراع ارایه شده است شامل تولید مواد کامپوزیتی جدیدی است که در واقع همان فلز آند بوده اما آنقدر شفاف است که به امواج رادیویی امکان عبور از خود را می دهد. بدین ترتیب آیفون هایی که با استفاده از این فناوری جدید ساخته می شوند، همان ظاهر تمام فلزی را دارند بدون آنکه اختلالی در عملکرد آنتن دهی آن ایجاد شود.

ساخت صندلی چرخ دار با قابلیت حرکت در پلکان

این فناوری جدید توسط گروهی از محققان در سوئیس ارایه شده و پیش بینی می شود که به جهت کاربردی بودن، به زودی به مرحله تولید انبوه و تجاری هم برسد. این صندلی چرخدار تنها دارای دو چرخ است و زمانی که بر روی سطوح افقی حرکت می کند تعادل آن همچون فناوری دوچرخه ها Segaway تأمین می شود.

ابتکار به خرج داده شده در طراحی این صندلی چرخدار به صورت یک سیستم حرکتی دو چرخ موجب افزایش سرعت و چالاکی آن شده و همچنین به کاربر این امکان را می دهد تا در مواقع لزوم چرخش سریعی انجام دهد.

این فناوری جدید که نوعی سیستم حرکتی برقی به شمار می آید Scalevo نام دارد و به محض رسیدن به پلکان با استفاده از نوار نقاله مانندی که بی شباهت به سیستم حرکتی تانک نیست، به حرکت خود بر روی این نوع سطوح ادامه می دهد.

کشف ویروسی مرموز در ناشناخته ترین دریاچه های جهان

به طور کلی ویروس ها در هر جایی زندگی می کنند. این موجودات چیزی جز ریزبسته هایی از RNA یا NDA نیستند که پوسته پروتئینی آنها را احاطه کرده است. درحالی که برخی از ویروس ها می توانند عامل بروز بیماری های خطرناک در ارگانیسم های گوناگون ( از جمله انسان ها) باشند، همچنین می توانند فاقد چنین ویژگی نیز در نظر گرفته شوند و در کشف اخیری که در دریاچه های دورافتاده نروژ صورت گرفته ویروسی شناسایی شده که جلبک ها و تک یاختگان موجود در این دریاچه ها را مبتلا می کند.

محققانی که این ویروس را شناسایی کرده اند متوجه این واقعیت شده اند که این ویروس ها در قیاس با ویروس های مشابه از اندازه کوچکتری برخوردارند که این مسأله می تواند به دلیل سهولت در تکثیر شدن در آب های بسیار سرد قطب شمال باشد.

مخرب ترین تانک دنیا ساخته شد

درحالی که در ماه های اخیر روسیه و ترکیه با رونمایی گسترده از تانک های «آرماتا» و «آلتای» سروصدای زیادی در دنیای فناوری های برتر نظامی به راه انداخته اند، حالا چین از توپ ۱۲ میلیمتری قدرتمندی رونمایی کرده که گفته می شود سریعترین نمونه در نوع خود در جهان به شمار می آید به طوریکه گلوله آن با سرعت ۶ ماخ حرکت می کند!

از این رو تانک هایی که قرار است این توپ بر روی آنها نصب شود عنوان مخرب ترین تانک های جهان را خواهند داشت.

این فناوری جدید توسط محققان دانشگاه «شمال مرکزی» چین طراحی و ساخته شده و به ادعای آنها دارای دورترین برد، بیشترین شتاب اولیه پرتاب گلوله و قدرت نفوذ در میان تمام توپ های ۱۲۰ و ۱۲۵ میلیمتری جهان است.

معرفی بهترین مخترعان جهان در هفته ای که گذشت

رقابت «جایزه مخترعان اروپا» در زمره معتبرترین رقابتهای فناورانه جهان قرار دارد که امسال نیز ضمن اعطای جوایز ویژه به برگزیدگان به تیتر نخست رسانه های خبری دنیا تبدیل شد.

در بخش دستاوردهای بهبود کیفیت زندگی، یکی از جوایز نهایی به اندرس مانز سوئیسی تعلق گرفت که فناوری ریز تراشه آزمایشگاهی را ارایه کرده است. به لطف این فناوری جدید انجام تحقیقات پیچیده پزشکی و آنالیز بیولوژیکی یا شیمیایی آن هم با سرعت قابل توجه و مؤثر بر روی ریزتراشه هایی امکان پذیر شده است که تنها چند میلیمتر ابعاد دارند.

تشخیص سریع و به موقع ایدز و مالاریا از جمله کاربردهای این فناوری جدید پزشکی به شمار می آید.

همچنین در بخش شرکتهای دانش بنیان کوچک و میان رده، محققی از هلند برنده یکی از جوایز اصلی شد. وی آزمایش بافت بر پایه ژن را امکان پذیر کرده است که از آن می توان برای درمان بهتر سرطان سینه استفاده کرد.

در بخش صنعت نیز دو مخترع از اتریش و فرانسه به جهت نوآوری هایی در عرصه فناوری ارتباطات حوزه نزدیک (NFC) یکی از جوایز اصلی بخش پایانی را به خود اختصاص دادند.

لودویک لیبر از فرانسه نیز با ارایه تحقیقی درباره کلاس جدیدی از پلاستیکهای تجزیه پذیر یکی از جوایز بخش تحقیق را از آن خود کرد و در نهایت در بخش مخترعان غیراروپایی این فریزر از استرالیا و ژیان ژو موفق به کسب جایزه Popular Prize برای تولید نخستین واکسن سرطان گردنه رحم زنان در دنیا شدند

طرحهای برگزیده در حوزه مختلف علمی و فناوری نظیر زیست شیمی، مهندسی ساختمان، انرژی، الکترونیک، علم مواد، فناوری های پزشکی، تغذیه و فیزیک بوده است.

اسلحه مایکروویوی روسها به جنگ پهپادها می‌رود

در این هفته همچنین خبری منتشر شد مبنی بر اینکه محققان روسی موفق به ساخت اسلحه ای شده اند که پهپادها را مورد هدف قرار می دهد تا قادر به ادامه ماموریت های خود نباشند. حققان روسی موفق به ساخت اسلحه مایکرویوی شده اند که از برد ۶ مایلی و پوشش ۳۶۰ درجه ای برخوردار است. شلیک این اسلحه با انفجار یا سرنگون شدن پهپاد همراه نخواهد بود بلکه عملکرد تجهیزات الکترونیکی پهپادها را با اختلال و مشکل مواجه می کند.

 

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟