احمد ایشچی: محافظان معاون اول رئیس جمهور مرا لت و کوب و بعد برهنه ام کردند

  • انتشار: ۲۳ قوس ۱۳۹۵
  • سرویس: اجتماعیتیتر 2
  • شناسه مطلب: 16243

احمد ایشچی، از مخالفان سیاسی عبدالرشید دوستم و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان مدعی است که معاون اول رئیس جمهوری افغانستان و محافظانش او را لت و کوب کرده‌اند، لباس‌هایش را در آوردند و وانمود کردند که به او تجاوز می‌کنند.

به گزارش بی بی سی؛ نهادهای بین‌المللی از جمله اتحادیه اروپا، سفارت آمریکا و بریتانیا با ابراز نگرانی نسبت به ادعای بدرفتاری با احمد ایشچی، خواستار تحقیق همه‌جانبه شده‌اند.

اما دفتر آقای دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در اعلامیه‌ای از نهادهای بین‌المللی خواست که “در واکنش‌های خویش از عجله و پیش‌داوری بپرهیزند” و هشدار داد که در زمانی که این ادعاها “هنوز تحت بررسی” قرار دارد، پیشداوری و موضعگیری‌ها، “در حقیقت استقلال نهادها و مقامات حکومتی را زیر سئوال می‌برد.”

آقای ایشچی در مصاحبه به بی‌بی‌سی گفت که روز جمعه (۲۴ نوامبر) حوالی ساعت ۲ به وقت محلی در میدان بزکشی- بازی سنتی افغانستان- حضور داشت که توسط ژنرال دوستم احضار شد.

او گفت که دوستم نیز در میدان بزکشی حضور داشت و وقتی محافظان دوستم او را به نزد دوستم بردند، او با دوستم دست داده و خواسته روی دوستم را ببوسد.

ایشچی گفت که دوستم در زمان روبوسی به او دشنام داده و گفته که “از کار تو و فرزندت خبر دارم. حالا اگر تو را بکشم و زیر پای اسپان بیندازم، چه کسی احوال تو را می‌گیرد.”

او گفت بعد از آن محافظان آقای دوستم “مرا به زمین انداختند و دوستم لگد بر گلویم ماند. دشنام داد و تحقیر کرد.”

آقای ایشچی گفت: “بعد از این آقای دوستم مرا به خانه‌اش برد، وقتی که وارد خانه او شدیم، محافظانش را صدا کرد که مرا از موتر پایین بیاورند. وقتی دوستم دید که من لباس بزکشی به تنم است به محافظانش که ۸ نفر بودند دستور داد که لباساهایم را بکشند. حتی تنبانم را نیز کشیدند.”

او مدعی است که آقای دوستم بعدا خودش او را ضرب و شتم کرده ‌است.

او گفت که بعد از اینکه محافظان دوستم تنبانش را کشیدند، شخص دوستم وانمود کرده که به او تجاوز می‌کند و از او فیلم گرفته ‌است. بعد به محافظانش دستور داده که به او تجاوز کنند و از او فیلم بگیرند.

ایشچی می‌گوید که بعد از این کار، ژنرال دوستم به محافظانش گفت: “هر وقت این گپ (حرف) را نکرد، عکس را نشان بدهیم.”

آقای ایشچی مدعی است که سربازان و محافظان دوستم با اسلحه، محل نزدیک به مقعد او را پاره کرده ‌است و خودشان وانمود می‌کردند که به من تجاوز می‌کنند و فیلم می‌گیرند.

او گفت که بعد از این کار ۵ روز بدون تنبان در بند نیروهای دوستم در خانه او نگهداری شده ‌است.

آقای ایشچی گفت که از مدت ۳۰ الی ۳۵ سال پیش با دوستم رقیب است. حتی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ وقتی آقای دوستم از او دعوت کرد که به تیم انتخاباتی او بپیوندد، او نپذیرفته است.

او گفت که بعد از ۵ روز به امنیت ملی افغانستان منتقل و بعدا رها شده ‌است.

آقای ایشچی گفت: “اکنون به تمام کسانی که صدای مرا می‌شنوند، شکایت می‌کنم تا اعاده حیثیت شود.”

دفتر ژنرال دوستم، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به ادعای بدرفتاری و آزار احمد ایشچی اعلامیه‌ای منتشر کرد و این ادعاها را در چارچوب “حرکت تخریب کارانه از جانب بعضی از حلقات مجهول بر علیه مقام معاونیت اول ریاست جمهوری اسلامی افغانستان” دانست و از واکنش “برخی نهادها” ابراز تاسف کرده است که به نظر می‌رسد اشاره به نمایندگی‌های سیاسی خارجی در افغانستان دارد.

اعلامیه دفتر معاون اول رئیس جمهوری افغانستان، اندکی پس از آن منتشر شد که اتحادیه اروپا و کشورهای عضو این اتحادیه که در افغانستان حضور دارند، خواستار تحقیق رسمی در مورد گزارش‌های نقض حقوق بشر درباره رفتار با احمد ایشچی شدند.

این اعلامیه، “ماجرای احمد ایشچی” را در ادامه “توطئه ناکام غورماچ” (حادثه حمله به کاروان حامل ژنرال دوستم در ولسوالی غورماچ) دانسته است و آقای ایشچی را به دست داشتن در “ناامنی‌های پی در پی در ولایت جوزجان” متهم کرده و مدعی شده است که بازداشت او توسط “مسئولین امنیتی” صورت گرفته بود.

آقای ایشچی از فعالان سیاسی قوم ازبک است و گفته می‌شود که با ژنرال عبدالرشید دوستم از یک قریه و همبازی دوران کودکی او بوده‌ است.

بعد از بازداشت آقای ایشچی در شمال افغانستان، آقای دوستم متهم شد که او را خودسرانه بازداشت کرده‌است ولی دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری با نشر خبرنامه‌ای اعلام ‌کرد که آقای ایشچی به اتهام همکاری با ستیزه جویان و ایجاد ناامنی‌ها در جوزجان از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌است.

در خبرنامه دفتر معاون اول آمده بود: “احمد ایشچی پس‌از دریافت اطلاعات از سوی منابع مختلف درباره تمویل مخالفان مسلح دولت و نیز دست‌داشتن در ناامنی‌های پی‌درپی در ولایت جوزجان، از سوی مسئولان امنیتی بازداشت شده‌است.”

نظرات(۰ دیدگاه)

نظر شما چیست؟